Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kända företagare i samverkan: Nu ska busslaster med turister styra mot Hälsingland

Ta bussen och upplev Hälsingland. Det är budskapet som förmedlas i projektet Buss på Hälsingland, där sex företag gått samman för att marknadsföra vårt landskap som ett attraktivt mål för gruppresor.

Annons

En rykande färsk 28-sidig folder där förslag och tips på hur gruppresor till Hälsingland, med varierande längd och teman, kan se ut har tagits fram av projektets koordinator, Anneli Wiklund från Annelis turistservice.

Läs också: Orbaden spa och resort bygger ut för 27 miljoner

– Vi får ofta frågan "Vad kan man göra mer?" från våra besökare, och nu har vi ett sammanställt material som visar en hel del av vad Hälsingland kan erbjuda, säger Hanna Bruce från Växbo lin, ett av företagen som står bakom satsningen, och bläddrar i foldern.

Gölin Jonsing från Lilla k och Lars Mobacke från Mobackes trädgårdscenter nickar igenkännande – de har också ofta fått samma fråga från sina kunder.

Bakom projektet står även Växbo krog, Tevsjö destilleri och Hälsingegårdsföretagarna.

– Jag har satt samman förslag på resor där man kan få uppleva mycket på kort tid. Tanken är att ge inspiration till hur en gruppresa till Hälsingland kan se ut, sedan går förslagen i foldern att skräddarsy på många olika sätt, säger Anneli Wiklund.

Läs också: Vill bygga stugor i Orfabacken

I foldern presenteras kring 60 företag i Hälsingland som förslag på besöksmål. Anneli Wiklund hoppas att kunna locka ännu fler intresserade företag till nästa upplaga.

– Det känns otroligt roligt att göra det här tillsammans med andra drivna företagare. Vi har alla samma mål, att locka besökare till regionen och till våra verksamheter. Vi ser inte varandra som konkurrenter utan tänker att vi stärker varandra. Både större och mindre företag är beroende av varandra, säger Gölin Jonsing.

Foldern har tryckts upp i 800 exemplar och har skickats ut främst till olika bussbolag runt om i landet. Anneli Wiklund kommer dessutom att jobba en hel del med personliga besök för att sälja in Hälsingland som gruppresemål.

– Att ha någon som Anneli, som kan resebranschen, som håller i projektet och talar för vår sak är mycket värt, säger Gölin Jonsing.

Företagen bakom satsningen har gått in med totalt 75 000 kronor i projektet och Region Gävleborg har bidragit med lika mycket.

Läs också: Kontorshotell i Järvsö ska stärka besöksnäringen

Lars Mobacke har stora förhoppningar på projektet, vilket han ser som starten på något som ska pågå länge:

– Vi ser långsiktigt på det hela, det är inget som vi gör bara för 2016 utan vi tänker bygga på och utveckla konceptet i flera år framöver. Vi får se åt vilket håll det bär, men oavsett så ser jag en väldig potential i att samarbeta på det här sättet.

Annons