Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampen om campingen

/

Campingnäringen växer. Men samtidigt ställer gästerna allt större krav. Internetuppkoppling, häftiga vattenruschbanor och äventyr.
Det är nödvändigt att investera och samarbeta, menar vd:n för branschorganisationen.
Hur förberedd är campingägarna i Hälsingland i kampen om camparna?

Annons

Lars Isacson är vd för Sveriges camping- och stugföretagares riksorganisation, och alltså en av dem som kan det mesta om branschen som står i ständig tillväxt.

Inte minst är han medveten om att det ställs allt högre krav på kvalitet och upplevelser från sommargästernas sida. Regnväder kan man tåla – men då måste det finnas något att göra.

- Inför den här säsongen var det många av våra medlemmar som gjorde stora investeringar. Det har satsats på allt från swimmingpooler och upplevelser till helt nya stugbyar, säger Lars Isacson.

Han menar att campingägarna är som vilka företagare som helst, för att överleva på sikt måste man vara beredd att investera.

- Jag vill inte prata om enskilda campingplatser, men är det så att ägaren börjar tumma på service och kvalitet så minskar också inkomsterna.

En annan viktig del är samarbetet med andra näringar. Själv är han förvånad över att inte handel och upplevelseföretag samarbetar på ett bättre sätt. Då skulle man kunna lyfta en hel kommun.

- Det finns undersökningar som visar att dagens campare allt oftare bestämmer sig för att besöka en speciell ort för att se, uppleva och botanisera i dess omgivningar, säger Lars Isacson.

Kvalitet, upplevelser och samarbete är alltså tre av ledorden i kampen om camparna.

Men frågan kvarstår. Hur ser campingägarna i Hälsingland på framtiden?

Frågan ställs till ägarna av Bollnäs camping, Stenö havsbad i Söderhamns kommun och Hölicks camping i Hudiksvall. Tre campingar med olika förutsättningar.

- Visst är det viktigt att satsa, jag gjorde en femårsplan på olika investeringar, nu är jag snart i mål. Bland annat har jag satsat mycket pengar i stugbyn eftersom ett sådant boende efterfrågas allt mer, säger Leif Johansson som driver Natura Hölick resort.

Och eftersom campingen är fyrstjärnig är han noga med att behålla statusen. Hans gäster kommer ofta för miljön med naturreservatet intill knuten. Han har själv inte satsat så mycket på andra upplevelser men berättar ofta och gärna om vad kommunen har att erbjuda.

- Jag samarbetar med Folkan, Statt och IT-tours och tillsammans gör vi konferenssatsningar för olika företag. Men visst skulle det vara bra med ett ännu bredare samarbete, säger Leif Johansson.

Säsongen som gått ser han som lyckad trots allt regn som föll i juli.

Till skillnad från Hölick som ligger 3,5 mil utanför Hudiksvalls stadskärna så breder Bollnäs camping ut sig vid Varpen bara några stenkast från centrum. Den driver Gert Askefjord sedan två år tillbaka.

Hans camping är också fyrstjärnig och i Aftonbladets undersökning utsågs den till en av 15 campingar man inte får missa.

- Inte illa, men tyvärr ingenting som handlarna i Citygruppen hängde på. Trots att campingen syns från centrum har de ingenting gjort för att få dit våra gäster. Det är mycket märkligt med tanke på att 90 procent av camparna aldrig varit i Bollnäs tidigare, säger Gert Askefjord.

Istället för samarbete har det blivit så att han själv lyfter fram vilka aktiviteter som är på gång i kommun på den egna hemsidan.

När det gäller upplevelser på den egna campingen har han en annan uppfattning.

- Jag läste en spalt i en tidning om en kvinna som åkte runt och återupplevde sina bardomscampingar. För att konstatera att överallt höll de på att aktivera ihjäl sina besökare. Hon ville grilla, ta det lugnt och kanske spela lite kort. Ville hon göra något annat så ville hon kunna bestämma det själv. Faktum är att jag håller med henne, säger Gert Askefjord.

Han tror inte på att erbjuda för mycket, gästerna gör vad de själva vill – men då måste de få upplysning om vad som finns. Och då kommer åter samarbetet in i bilden.

- En gemensam hemsida inom kommunen vore inte helt fel.

Den gångna säsongen har inte heller Gert Askefjord något att klaga på. Budgeten är bättre än förväntat och campingen har varit fullbelagd under långa tider.

Om framtiden säger han:

- Vi måste bygga stugor, det måste dagens campingar ha. Men jag samarbetar med Långnäsgruppen om utvecklingen av området, det finns kloka tankar på gång.

I Söderhamn, vid Stenö havsbad och camping, är tongångarna inte lika glada. Där har fyra stjärnor snabbt förvandlats till två och enligt Nordic campings vd Tom Sibirzeff, så är kommunen den främsta boven i dramat.

Företaget ville bygga 20 fritidshus på avstyckad mark på andra sidan campingplatsen för att sedan sälja fritidshusen och skriva uthyrningsavtal med köparna så att stugorna skulle kunna hyras ut. Det är så man arbetar i Dalarna, Gotland och i fjällvärlden enligt Tom Sibirzeff, men i Söderhamn är man inte intresserad.

- Vi har inte råd att satsa 20 miljoner ur egen ficka, därför ville vi göra som de flesta andra större campingägare, bilda en bostadsrättsförening för att hitta finansiärer. Då skulle vi få loss pengar och kunna satsa på servicebyggnader och skapa aktiviteter.

Enligt Tom Sibirzeff så har inte Söderhamn förstått att de har ett av de finaste havsbaden i Hälsingland men vågar ändå inte satsa.

- Det är tråkigt att de inte resonerar som på andra orter. Stenö är ju porten till skärgården som med gemensamma krafter skulle kunna utvecklas hur mycket som helst. De snackar om Vision 2012, vart tog de visionerna vägen?

På Stenö är alltså situationen tvärtom. De behöver fler bäddar och större volym för att överleva. Men upplever inte att de har något stöd.

- Samarbete och en gemensam agenda är grunden för hela turistnäringen. Men tyvärr, det har Söderhamn inte förstått. En dag har alla andra orter sprungit förbi och då är det för sent att vakna, säger Tom Sibirzeff.

Kommunens uppfattning är att Nordic camping inte levt upp till det avtal som tecknades. De fick heller inga garantier om att de pengar som skulle frigöras vid ett stugbygge återinvesteras i själva campingen. Och då är man inte intresserad.

Tre campingägare med olika förutsättningar. Men en sak är de rörande överens om: Hälsingland har egentligen allt, med då måste alla sträva åt samma håll.

Mer läsning

Annons