Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kaj skrev brev till kommunen – fick inget svar på ett och ett halvt år: "Hemskt dåligt"

Kaj Andersson skrev två gånger till kommunen med klagomål på placeringen av några bryggor.
Ett och ett halvt år efter sitt första brev hade han fortfarande inte fått något svar från kommunen och gjorde då en anmälan till Justitieombudsmannen.
– Det är rent för jävligt att inte få ett svar, säger Kaj Andersson.

Kaj Andersson bor i Segelvik i Söderhamns kommun. För sex år sedan byggde segelsällskapet en 36 meter lång pir i viken där Kaj Andersson bor. Han opponerade sig mot bygget redan från början och har överklagat beslutet flera gånger utan att få gehör.

– Man har stängt av halva viken. Det växer igen. För varje meter man bygger igen så blir cirkulationen sämre, säger Kaj Andersson och visar bilder på hur växtligheten har ökat vid hans brygga de senaste åren.

I oktober 2018 skrev han ett brev till Söderhamns kommun. Då framförde han synpunkter på segelsällskapets andra brygga som ligger i infarten till viken som han menar påverkar vattenutbytet i viken. "Det gör att viken sakta men säkert nu kommer växa igen", skrev han i brevet där han framförde önskemålet att bryggan skulle plockas bort under oktober till och med maj. Han avslutade brevet med "tacksam för återkoppling". Men någon återkoppling från kommunen fick han inte.

I slutet av november 2019 skrev Kaj Andersson ytterligare ett brev till kommunen som uppföljning på sitt första brev. Återigen lyfte han sin oro för att viken ska växa igen och han skrev också att han anser att gästbryggan har lagts 4 meter utanför egen fastighetsgräns.

– Jag har kollat på kartorna från Lantmäteriet. Fyra meter av bryggan ligger på någon annans fastighet. Antingen får man kapa bryggan eller köpa loss mer mark, säger Kaj Andersson.

Han avslutar brevet med att han förväntar sig en dialog med ansvariga på kommunen. Men fem månader efter att kommunen fått det andra brevet, och ett och ett halvt år efter det första brevet, hade Kaj Andersson inte hört något från kommunen.

– Man måste kunna svara sina medborgare. Det är hemskt dåligt att inte få något svar, säger Kaj Andersson som skickade in en anmälan till Justitieombudsmannen.

– Just att kommunen inte svarar är ett stort fel, man ska ha svar direkt, säger Kaj Andersson.

LÄS OCKSÅ: Kommunens svar om de bortglömda breven: "Det finns inga ursäkter"