Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jazz enligt boken med Sasha Marko Hot Four

Vissa gör ett album, andra skriver en bok av sin musik. Sasha Markos bok "Musik" ligger till grund för kvällens konsert med hans Hot Four i folkhögskolans Baldursal.

Annons

"Musik" är alltså den enkla men talande titeln på tjugoåriga Sasha Markos bok. Den rymmer ett axplock – 47 – av de några hundra låtar han har skrivit under sina få år som musiker.

– Det var en rolig grej att göra den här boken, ett skämt som utvecklades vid en av åtskilliga bag-in-box-kvällar.

Men den blev till och nu är den bärande för det unga bandets repertoar. Samtidigt beskriver kompositören själv innehållet som ett ramverk till den musikkonst som skapas genom kvartettens samhörighet.

– Mina låtar är som tomma skal. Det är inte mycket information, bara kortare melodier och harmonik som går om och om igen. Ackorden är förändrade, hur vi spelar låten och hur vi tänker medan vi spelar den påverkar, säger Sasha Marko.

Elva av dem framförs vid onsdagskvällens konsert med Sasha Marko Hot Four. Det blir en gemytlig stund i jazzens böljande bäddning där musiker och publik kommer att befinna sig tillsammans på scenen i Baldursalen.

– Jätteintimt. Vi gränsar av scenen och sätter publiken uppe på scenen. Det behövs inga mickar eller förstärkare och det blir helt akustiskt, säger Sasha Marko.

– Om det inte blir jättefullt med folk, då får vi göra något åt det, säger Uno Dvärby för att ändå gardera sig.

Det är nämligen så, säger de, att jazzmusiker är vana vid att spela för en liten publik och sitter det tio personer genom varje av de två seten i kvällens konsert så är bandmedlemmarna nöjda. De har också efter nära ett läsår på folkhögskolans musikutbildning märkt att ute på näset snurrar ett eget samhälle i det större. Det är inte så lätt att få "de andra" Bollnäsborna att komma ut dit, trots att studenterna är av hög klass.

Och vad får gästerna höra då?

– Snabba och trixiga låtar, bebopinspirerade, svåra och finurliga melodier och hjärtskärande ballader i en speciell sättning och med en annorlunda ljudbild.

Allt detta får bandet till genom att kombinera trummor (Sasha Marko), saxofon (Mathias Björlin), kontrabas (Uno Dvärby) och dragspel (Petter Ferneman). Dessutom försäkrar Sasha att de bär snygga kläder – som bandledare har han sett till att sätta sin prägel på gossarnas scengarderob.