Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Integration kan lyfta företag ur krisen

Annons

Hur ska svenska företag klara lågkonjunkturen? Det är en fråga som tusentals företagsledare ställer sig idag. En lösning kan faktiskt vara att sträva mot att bli en spegel av hela samhället. Genom att satsa på medarbetare med skiftande bakgrund och kompetens kan man attrahera kunder från hela samhället.

Arbetslösheten och antalet konkurser ökar i spåren av lågkonjunkturen. Arbetsförmedlingen räknar med att arbetslösheten kommer att öka med 225 000 till totalt 520 000 personer 2010. Värst drabbas ungdomar och grupper som står långt från arbetsmarknaden, bland annat utlandsfödda. Konsekvensen blir ökande ungdomsarbetslöshet och att integrationen försvåras och försenas.

I krisens Sverige är McDonald’s ett företag som går emot strömmen. I år planerar vi att anställa cirka 3 000 personer. En av förklaringarna till att det går bra för McDonald’s i en bransch där konkurrensen är hård är att alla känner igen sig hos oss – oavsett hudfärg, ålder, kön eller religion. Förklaringen är att vi helt och hållet struntar i det när vi anställer medarbetare. Vi kräver inte ens att du ska kunna flytande svenska. Det som avgör om du får jobb hos oss är dina möjligheter att göra ett bra jobb och utvecklas.

Det här synsättet har lett till att det idag jobbar över 90 olika nationaliteter hos oss på McDonald’s. Omkring en tredjedel av våra cirka 12 000 medarbetare har utländsk bakgrund och det gäller på alla nivåer i företaget.

Men få arbetsgivare följer vårt exempel. Segregationen på arbetsmarknaden är ett stort problem.

För att få svar på varför arbetsmarknaden inte fungerar gav vi Sifo i uppdrag att genomföra en undersökning. 200 personalchefer hos privata och offentliga arbetsgivare fick svara på frågor om mångfald och integration.

Resultatet visar bland annat att 9 av 10 personalchefer tycker att etnisk mångfald är viktigt och många arbetsgivare menar att mångfald leder till ökad konkurrenskraft, affärsnytta och kreativitet. De anser också att det ger möjlighet att rekrytera den bästa personalen. Det handlar inte om socialt ansvar utan att mångfald är bra för verksamheten.

Men trots att 9 av 10 säger att mångfald är viktigt så släpper inte arbetsgivarna fram medarbetare med utländsk bakgrund till befattningar med ledningsansvar. 55 procent anger att ingen i ledningsgruppen har utländsk bakgrund.

Nyckeln till framgångsrik integration är arbete. 83 procent tror att ett tidigt inträde på arbetsmarknaden är det mest effektiva sättet för utlandsfödda att integreras.

Undersökningen visar att många arbetsgivare anser att ett jobb är en bra språkskola och en väg till att etablera sig på arbetsmarknaden. Men uppenbarligen är det få som erbjuder personer med utländsk bakgrund ett jobb.

Det liknar det moment 22 som gäller för ungdomar, de får inte jobb om de inte har arbetslivserfarenhet, en erfarenhet de inte får eftersom ingen ger dem jobb. Företagen kan bidra till ett mer integrerat samhälle genom att ändra rutiner vid rekrytering, inrätta traineeprogram och satsa på internutbildning. Det är vi företag som måste integreras i det mångkulturella samhället, inte tvärtom. Mångfald är en förutsättning för framtida konkurrenskraft.

Kommunikationsdirektör på McDonald’s

Mer läsning

Annons