Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inte lätt stoppa bonus malus

Replik från Miljöintresserad på insändare den 29 december.

Annons

Örjan Werner (Insänt 29/12) ansåg att bonus malus-tokeriet måste stoppas. Det är inte lätt eftersom riksdagen 2017 beslutade om ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige som består av en klimatlag med nya klimatmål. Regeringen ska införa ett malus bonus-system 1 juli 2018, konstigt nog före EU-beslutet WLTP 1 september 2018 som kanske blir ännu strängare. Beslut om bonus malus-systemet lär ha tagits i december 2017.

Vid en intervju av DN med de olika riksdagspartierna nyligen svarade nästan samtliga partier utom ett med ett politiskt snömos. Bonus malus kommer att införas som ett omarbetat förslag som gynnar bilindustrin och våra politikers klimatambitioner.

Den femåriga skattebefrielsen för fordonsskatt för miljöbilar tas bort. Nya elbilar får en miljöbonus på 60.000 kronor. Gasbilar får en miljöbonus på 10.000 kronor. Den befintliga fordonsflottan får tills vidare ingen skattehöjning. Nya dieselbilar får en förhöjd skatt under tre år.

Staten får ökade inkomster, 0,45 miljarder 2018, 1.34 miljarder 2019 och 2,22 miljarder 2020. Överskottet blir ändå litet genom utbetalningar av bonus.

Man bör välja mindre batterier vid köp av en elbil. Att tillverka ett litiumjonbatteri på 100 kWh för längre räckvidd ger ett utsläpp på 17–20 ton koldioxid. Ett batteri med 30 kWh ger ett utsläpp på ca 5 ton koldioxid. En lång flygresa tur och retur ger ett tillskott till atmosfären på 600 kg koldioxid. Man kan köra en dieselbil många tusen mil med samma utsläpp som sker vid råvaruframställningen och tillverkningen av ett litiumjonbatteri.

I Sverige kommer försäljningen av elbilar att öka. Laddhybrider med 50 km räckvidd som vid behov använder diesel eller bensin kommer att öka markant genom att man slipper en trängselskatt på minst 1000 kr i månaden. Luftkvaliteten i våra storstäder kommer då att förbättras. Bullerproblemen kan också minska.

Miljöintresserad

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel