Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Inför vi värnskatt på bensin så får nog många ta adjö till bilen

Annons

När Frankrikes regering ville höja skatten på bensin och diesel, blev det (till skillnad från Sverige) enorma protester. Protester som visade vad folket tyckte, och därmed blev det ingen höjning av drivmedelsskatten.

En relevant jämförelse: Före valet 2014 lovade Socialdemokraterna att inte röra bensin- eller dieselskatten. Efter att ha vunnit valet höjde S och MP skatten två gånger, plus att de införde en indexreglerad skattehöjning, som innebär att drivmedelsskatten höjs automatiskt varje år. Därmed ökar även priserna på övriga varor och tjänster, även momsen följer ju med uppåt, som i sin tur innebär att de som lever på marginalerna hamnar under existensminimum.

Enligt en undersökning gjord 2018 levde drygt 100 000 pensionärer på svältgränsen, de som byggt upp denna välfärd och betalat skatt under hela sitt aktiva liv. Tydligen accepterar svenska folket skattehöjningar på drivmedel, trots att de har så stor påverkan på vanligt folks ekonomi. Det är ju ändå en hel del svenskar som är beroende av bilen, och bönder använder sina traktorer i jordbruket och så vidare.

Visserligen visade det sig i det senaste valet att väljarna har fått nog av svikna vallöften, och förmodligen var det därför Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta väl på 100 år.

Läs också insändaren: Genom värnskatt på bensin kan vi snabbt ställa om till hållbarhet

insändarsidan skrev Tony Björklund, med hänvisning till forskaren Johan Rockströms uttalande, att det borde införas en värnskatt på bensin och diesel, som då skulle höjas till 25 kronor litern. Om denna värnskatt skulle införas, så är det nog många som får ta adjö till bilen, samtidigt som luftföroreningarna skulle fortsätta att öka, precis lika mycket som idag.

Eimer Dahlberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons