Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Menar man allvar med mittemellan-förslaget för tågstationen?

Dubbelspåret borde dras utmed och följa E4 istället för att göra så stora ingrepp i Hudiksvalls miljö. De flesta som ska till och från tågstationen kommer inte gåendes, och då spelar inte någon kilometer extra någon roll, tycker signaturen 90-åringen.

Annons
Kartbilden visar det nya utredningsförslaget med en ny korridor för dubbelspår förbi Hudiksvall. Förslaget om den nya korridoren går mellan de lila streckade linjerna. De turkosa linjerna markerar de tidigare förslagen om östra och västra korridorerna.

Trafikverkets nya förslag "mitt emellan" kan inte vara allvarligt menat. På stolpar ut från Buspalatset och ut över norra delen av Lillfjärden och Humlegatan för att ansluta till skärningen genom Galgberget är ett fasansfullt grymt ingrepp i vår miljö. Allt för att skapa en tågstation och en 700 meter plan gångväg till kommunalhuset.

Läs också artikeln: Nytt förslag för dubbelspår i Hudiksvall: "Alternativet är väldigt spännande"

Jag anser fortfarande att dubbelspåret i stort sett borde följa E4, med station i närheten av norra eller södra infarten. Få tågresenärer går fotledes till och från nuvarande tågstation. Man cyklar, bilas eller bussas. Någon kilometer extra har ingen betydelse.

Läs också insändaren: En chans för tunnelalternativen: "Äntligen slipper vi välja mellan öst och väst"

En annan sak är att tidsperspektivet (20 – 30 år för genomförandet) gör att få av dagens beslutsfattare kommer att vara med då. Inte heller de flesta av dagens tyckare (mig inräknad). När det är dags att sätta igång bygget finns det andra planer och förutsättningar.

 

90-åringen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons