Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: En chans för tunnelalternativen: "Äntligen slipper vi välja mellan öst och väst"

Götes och mitt förslag har samma stationsläge och samma spårdragning söderut, men olika dragning norrut. Götes förslag är helt acceptabelt, men jag vill ännu inte släppa mitt eget förslag, av två skäl, skriver Sigurd Melin.

Annons
Alternativet om hur Ostkustbanan med dubbelspår kan dras förbi Hudiksvall lämnades in av  Göte Bohman hösten 2017 och finner nu åter gehör.

Äntligen en öppning i frågan om det nya dubbelspåret genom Hudiksvall! Äntligen slipper vi välja mellan de tidigare alternativen Öst och Väst: Öst med sin förstörelse av de centrala delarna av staden och Väst med sitt ocentrala stationsläge i stadens utkant. När jag 2016 lanserade "Alternativ Mellan" fick jag höra att det var omöjligt, eftersom Trafikverket inte accepterade tunnlar.

Läs också tidigare insändaren: Fem punkter för nya Ostkustbanan

Med "Alternativ Mellan" skulle vi slippa tung tågtrafik rakt genom staden samtidigt som vi skulle kunna få ett centralt stationsläge, vid nuvarande Buspalatset. Detta alternativ inspirerade Göte Bohman till att utarbeta ett eget förslag, med samma tunnel och ungefär samma stationsläge, men med en annan fortsättning norrut, och det är det förslaget som Trafikverket nu ställt sig bakom.

Läs också artikeln: Göte Bohman fick gehör för sitt förslag om dubbelspår: "Kan bli en kick för Hudiksvall"

Götes och mitt förslag har alltså samma stationsläge och samma spårdragning söderut, men olika dragning norrut. Götes förslag är helt acceptabelt, men jag vill ännu inte släppa mitt eget förslag, av två skäl. Jag vill lägga stationens spårområde i markplanet och inte uppe på en viadukt. Skulle järnvägen utvecklas som vi tror i framtiden så kan stationen behöva kompletteras med fler spår, och det blir väldigt svårt om den ligger uppe på en viadukt.

Läs också artikeln: Nytt OKB-förslag välkomnas: "Kattvikskajen kan utvecklas på ett helt annat sätt"

Det andra skälet är att all tågtrafik, persontåg som godståg, kommer att gå uppe på en landbro längs Lillfjärdens norra strand. Även med särskilda åtgärder för bullerdämpning kommer stora delar av stan att störas, särskilt om Ostkustbanan blir den huvudled för all tågtrafik mellan norra och södra Sverige som prognoserna pekar på. Med Alternativ Mellan bör störningarna kunna bli betydligt mindre.

Det är fortfarande många år till byggstart, så det finns fortfarande tid att diskutera alternativa lösningar. Men jag gläds åt att vi i alla fall verkar vara överens om stationsläget och spårdragningen söderut. I tunnel.

Sigurd Melin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons