Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Vill X-trafik att också deltidare ska åka kollektivt? – Och måste man ha en smartphone för att kunna köpa biljett?

Vad gör X-trafik för att kollektivtrafiken ska vara attraktiv för oss deltidspendlare så att vi ställer bilen och åker med dessa bussar? Och hur köper man en biljett utan smartphone i dessa tider? frågar signaturen Deltidare. X-trafik svarar direkt.

Hej Region Gävleborg och X-trafik!

I ett pressmeddelande sa ni att ”I Gävleborgs län kör kollektivtrafiken med 100 procent förnybara drivmedel, vilket är bäst i landet” och det är ju bra i sig. Men vad gör ni för att kollektivtrafiken ska vara attraktiv för oss deltidspendlare så att vi ställer bilen och åker med dessa bussar? Och hur köper man en biljett utan smartphone i dessa tider?

Min mamma är en av många som inte har någon smartphone och får ju inte heller betala på bussen längre. Hon bor inte i stan, vilket innebär att hon alltså inte kan köpa i förväg. Hur ska hon göra då? Risken är ju att det blir en kontroll och hon får böta 1200 kr. Helt orimligt i dessa tider! Eller kan man helt enkelt inte åka med er om man inte bor i stan och inte kan köpa i förväg?

Sedan en annan fundering. Jag hade ett årskort förr för att åka till jobbet. När jag började jobba deltid sade jag upp det och tänkte såklart att tre biljetter tur och retur/vecka skulle vara billigare än årskortet. Men inte. Så nu tar jag bilen istället. Varför har ni inte ett avgiftssystem som uppmuntrar oss tillfälliga åkare att ta bussen? Förr fanns klippkort med tio ströresor till rimligt och attraktivt pris. Jag tror det skulle fylla många halvtomma bussar åt er.

Ni har även märkliga zonindelningar där antalet mil inte verkar räknas. Åker man t.ex. från Söderhamn centrum till Bollnäs centrum är det tre zoner, men om man åker från och till strax utanför centrum så är det bara en. Uppmuntrar inte heller till att åka buss.

Har ni tankar på att göra om prissättningen och/eller zonindelningen framöver?

Vi är många som vill åka buss men avgiftssystemet är åtminstone delvis snett och väldigt oattraktivt för många. Hoppas på förbättringar i framtiden.

Deltidare

SVAR DIREKT: Under rådande pandemi är det mycket som inte är som vanligt i vårt samhälle och vårt arbete med anpassningar utvecklas från dag till dag. Att det för närvarande inte går att köpa biljetter ombord beror på att framdörrarna på bussarna ska hållas stängda för att bussförarna ska skyddas från smittspridning. Trots det behövs en giltig biljett men med det sagt så tar vi naturligtvis, i denna situation, hänsyn till att vissa resenärer har svårt att köpa biljett i förväg. Kontakta gärna X-trafiks kundservice på 0771-9 10 10 9 för att få vägledning.

Periodbiljett som till exempel årsbiljett eller 30-dagarsbiljett är prisvärt om man åker ofta. Om man reser cirka 8-11 dagar under en 30-dagarsperiod så lönar det sig att köpa en periodbiljett istället för att köpa enkelresor.

Jag håller med dig om att låga priser är viktiga för att ännu fler ska välja kollektivtrafiken. Dina synpunkter om hur man som deltidspendlare kan resonera och prioritera gör mig än mer övertygad om att vi behöver utvärdera vår prismodell genom samtal med er resenärer, där ingår också zonindelningen. Tack för dina synpunkter!

Fredrik Åberg-Jönsson (V), ordförande hållbarhetsnämnden Region Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel