Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Undanröj hinder för fossilfria transporter

För oss är det viktigt att samverkan och samarbetet mellan kommunerna och mellan kommuner och näringslivet förstärks för att snabba på etableringen av publika tank- och laddställen, skriver styrelsen för BiodrivMitt.

Svensk industri är mitt inne i en historisk omställning. I ett 20-tal nationella färdplaner för fossilfri konkurrenskraft visar de olika branscherna hur de kan bli fossilfria eller klimatneutrala och hur det kommer att stärka deras position på marknaden. Arbetet har också inletts att genomföra de färdplaner som tagits fram.

Regeringen har under hösten presenterat satsningar i syfte att förstärka arbetet med elektrifiering av transportsektorn. Det handlar om elektrifiering av tunga fordon, elvägar, fossilfritt flyg 2045, fordonsstrategisk forskning och kortade handläggningstider och stärkt tillsyn. Energimyndigheten har i uppdrag att ta fram en prognos för hur produktionskapaciteten av hållbara biodrivmedel i Sverige väntas öka med existerande och kommande styrmedel och om ytterligare styrmedel införs.

De globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 gör det tydligt att det krävs förändringar av rådande system och strukturer. Det finns därför behov att skapa bättre förutsättningar för fossilfria och energieffektiva personresor och godstransporter, särskilt inom regionala och interregionala stråk.

Trafikverket har i sitt planeringsunderlag för den kommande nationella infrastrukturplanen lyfts fram att det krävs en omfattande elektrifiering och en ökad biodrivmedelsanvändning.

Handelskammaren i Stockholm har nyligen i en rapport redovisat att det finns cirka 125 000 laddbara fordon i Sverige och 10 000 publika laddpunkter. Enligt rekommendationer från EU bör det finnas maximalt tio laddbara bilar per publik laddpunkt, vilket Sverige på nationell nivå nästan uppnår medan varken Dalarna eller Gävleborg klarar av att uppnå.

Enligt Handelskammaren skulle det krävas att Sverige går från dagens 10 300 publika laddpunkter till ungefär 260 000 för att möta efterfrågan av antalet laddbilar år 2030 och vara i linje med EU:s rekommendationer. För Dalarna handlar det om cirka 8 600 och i Gävleborg 7 900 stycken.

Vid våra medlemsmöten har det framkommit att det tar lång tid att etablera tank- och laddställen. Inte sällan är hindren långa ledtider för att få fram beslut om byggrätt, bygglov och andra tillståndsbeslut.

För medlemmarna i BiodrivMitt är det viktigt att samverkan och samarbetet mellan kommunerna och mellan kommuner och näringslivet förstärks för att snabba på etableringen av publika tank- och laddställen.

Styrelsen i BiodrivMitt

Claes Rosengren, ordförande

Lennart Sjögren, vice ordförande

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel