Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Turen avgör om man får ett fungerande bussbälte

Att få loss förarnas fokus till trafiksäkerhet är såklart bara en av många anledningar till att införa fri kollektivtrafik, bättre ekonomisk stimulans i städer och på landsbygd dit kunder lättare får åtkomst, mindre avgasutsläpp i fall folk tar buss istället för bil, demokratisk rörelsefrihet i ett modernt samhället och så vidare, skriver insändarsignaturen Trafiksäker kollektivtrafikant. X-trafik svarar direkt.

Annons

Hade ett litet ärende i stan, så jag tog bussen som vanligt, och nog var det som vanligt alltid; Efter att jag stigit på och satt mig och bussen börjat rulla så upptäcker jag att säkerhetsbältet är tvinnat och mina försök att åtgärda problemet hjälper ibland och visar sig ibland verkningslösa.

Fick hoppa runt förbi tre olika platser innan ett fungerande bälte fanns på sätet.

Det är trepunktsbälte och lag på att använda det. Enligt min kunskap och erfarenhet är det helt enkelt säkrare att åka buss fastspända – för mig och för andra passagerare. Enligt en varning på en Norsk buss så väger en människa lika mycket som en elefant i bussens högre hastigheter.

Hur hade du känt inför att sitta bredvid någon tung som en elefant om en olycka inträffar?

En enda busschaufför på X-Trafik har på mina nyliga resor sagt att ”Alla tar på sig säkerhetsbältet nu när vi närmar oss 90-väg”, stor eloge till denna ansvarsfulle förare!

Såklart är detta något jag aldrig sett kontrollerats av lagens väktare, polisen bör fokusera på att folk följer lagen och busschaufförer gör sitt jobb bäst om de får fokusera på framkörningen av fordon (samt se till att alla passagerare följer trafikregler, eller stanna och vänta på polis tills alla har bältet på sig med mera).

Därför anser jag också att busschaufförer klarar sitt jobb bättre om de slipper distraheras av ansvaret för företagets inkomster, tycker att en utredning om fri kollektivtrafik vore bra i länet.

Att få loss förarnas fokus till trafiksäkerhet är såklart bara en av många anledningar till att införa fri kollektivtrafik, bättre ekonomisk stimulans i städer och på landsbygd dit kunder lättare får åtkomst, mindre avgasutsläpp i fall folk tar buss istället för bil, demokratisk rörelsefrihet i ett modernt samhället och så vidare.

Men inget av detta är någon idé så länge säkerhetsbältenas funktion ej kontrolleras på varje säte, varje natt på varje buss.

Inte alltid man har chansen att välja mellan tre olika säten innan det går att åka säkert. Som tur var är det lördagsförmiddag och glest på bussarna just denna gång, men har förut valt att vänta på nästa buss flera gånger, eftersom en plats med bälte ej varit tillgängligt.

Med vänliga hälsingar

Trafiksäker kollektivtrafikant

SVAR DIREKT: Tack för din feedback!

Det är viktigt för oss att alla våra kunder reser tryggt och säkert. Vi på X-trafik och våra trafikföretag genomför löpande kontroller av utrustningen ombord på bussarna.

Enligt lag är bussresenärer skyldiga att använda bälte där det finns. Dekaler med information om detta finns uppsatta ombord och i vissa fall finns det även digitala skyltar.

Dina synpunkter är den bästa hjälpen för oss att få reda på om någonting inte har fungerat som det borde. Vi uppskattar om du kontaktar vår kundservice så kan vi kolla upp vilken buss du har rest med och åtgärda problemet.

Peter Stewing, enhetschef Kundservice X-trafik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons