Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Så mycket enklare det skulle kunna vara med elbilar om man slapp laddningarna!

Man skulle kunna slippa flera av nackdelarna med elbilarna - de långa laddtiderna t ex - om man istället byggde ett system där man enkelt kunde handla och byta bilbatterier på samma sätt som du idag handlar drivmedel i flytande form, skriver Harry Tunong.

Annons

Köper du en bil med batteri som behöver laddas? Har du tänkt på hur annorlunda och mycket bättre det skulle kunna vara?

Nu behöver du ladda din bil med jämna mellanrum, naturligtvis beroende på hur mycket du kör.

Att ladda hemma kan bli en mycket dyr affär då det inte räcker med att använda vanliga uttag – de är inte konstruerade för den höga kontinuerliga ström som behövs för din laddning. En nyinstallation av uttag och laddstation behöver göras för din egen säkerhets skull. Dels måste du ha ett högre abonnemang på säkringarna då det inte räcker med de vanliga 16 A som huvudsäkring. Om många vill ha högre säkringar hemma behöver elnätet förstärkas, nuvarande kablar klarar inte de högre belastningar som det kommer att bli frågan om.

Att ladda efter din resväg innebär stopp efter vägen. Ofta tar dessa stopp cirka en halvtimme med snabbladdning. Snabbladdning sliter mer på batteriet dessutom. Allteftersom fler elbilar kommer till blir köerna till laddarna också långa .

Ett mycket bättre scenario vore om ditt elbilsköp innebar köp av endast själva bilen – utan batteri.

Batteriet som behövs för att du skall kunna köra med din bil konstrueras för att vara snabbt utbytbart. Alla batterier skall passa alla bilar. Kom bara ihåg hur det tidigare var med laddarna till mobilerna innan tillverkarna tvingades tänka om.

Du köper din bil, betalar vad den kostar och köper liksom andra drivmedlet – drivmedel som nu är el - förpackat i ett batteri istället för förpackat flytande i en bensin- eller dieseltank.

Du betalar för laddningen och en del av kostnaden för batteriets tillverkningskostnad baserat på batteriets tilltänkta livslängd. Sedan kör du glatt därifrån. När du nästa gång behöver mer drivmedel så stannar du vid en bytesstation där bytet av batteri går snabbt och enkelt.

Elnäten behöver inte byggas ut annat än till de tilltänkta laddningsstationerna som drivs av utbildad personal med kunskaper om hur ett batteri bäst laddas.

Du betalar dina kostnader för att driva din elbil och vi andra elkonsumenter slipper betala utbyggnaden av elnäten. Samt slipper begränsa våra effektuttag för att fler elbilar skall kunna laddas.

Det finns även många andra tekniska aspekter på vansinnet att ladda elbilar hemma, en av dem är att alla jordfelsbrytare behöver bytas ut då de inte klarar likströmskomponenten som sprids på nätet vid elbilsladdning i hemmen.

Harry Tunong

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel