Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Rött ljus för regeringens gröna bilförslag

Gävleborgs företagare är redo att delta i övergången mot en mer klimatsmart framtid. Politiken bör hjälpa dem i detta, inte motarbeta dem, skriver Philip Thunborg, expert hållbarhet och infrastruktur på Företagarna och Eva Cooper, regionchef, Företagarna Gävleborg, i en insändare.

Klimatfrågan är viktig för småföretagen i Gävleborgs län och många har redan anpassat sin verksamhet för att vara en del av omställningen mot en mer klimatsmart ekonomi. Två av tre företag tänker sina utsläpp av växthusgaser, och nästan vartannat företag har redan vidtagit utsläppsminskande åtgärder. I budgeten för 2021 kom nya satsningar på det som kallas grön återhämtning. Regeringens satsningar, i samverkan med C och L, har tydligt fokus på att minska utsläppen från inrikes transporter. Tyvärr läggs också förslag som slår hårt mot landets företagare.

Ett av dessa förslag är bonus malus-systemet. I korthet innebär systemet att fordon med låga eller inga koldioxidutsläpp erhåller en bonus vid köptillfället. Dessutom höjs malus-delen, det vill säga fordonsskatten.

Länets småföretagare anser själva att de har störst möjlighet att minska sin klimatpåverkan genom sitt val av tjänstebil. Detta är rimligt då valet av tjänstebil är något som företagaren själv kontrollerar. I budgeten föreslår tvärtemot detta ökad beskattning av tjänstebil. Förmånsvärdet av en tjänstebil ska enligt regeringen höjas för att i princip motsvara kostnaderna för en motsvarande privatägd bil. Höjningen lär därmed bli upp mot 25 procent. Företagare som har gjort ett aktivt val och investerat i bilar som är bättre för miljön straffas.

De ständiga förändringarna är ett stort problem med bonus malus-systemet, och insikt om att villkoren för stad och landsbygd ser olika ut saknas. Systemet innebär att det nu blir betydligt dyrare att köra bensin- eller dieselfordon, vilket slår mot de som antingen inte har råd att investera i ett nytt fordon eller de som bor och verkar i delar av landet där infrastrukturen brister.

Laddinfrastrukturen längs vägnätet är i det närmaste obefintlig i många delar av landet. I hela Gävleborgs län finns 270 laddpunkter, och möjligheten att tanka biogas är extremt begränsad. Gällande biogasen framgår det i en rapport som publicerats inom projektet RATT-X (Regionala Alternativa Teknologier för Trafiken i X-län) på Högskolan i Gävle att många företag i regionen är intresserade av biogas som transportbränsle, men då tankställen saknas har deras intresse inte kunnat förverkligas.

Om utvecklingen ska drivas av skatter måste infrastrukturen finnas på plats så att inte företagen straffas oavsett hur de agerar. Gävleborgs företagare är redo att delta i övergången mot en mer klimatsmart framtid. Politiken bör hjälpa dem i detta, inte motarbeta dem.

Philip Thunborg, expert hållbarhet och infrastruktur på Företagarna

Eva Cooper, regionchef, Företagarna Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel