Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Pendlarparkeringen är viktig för oss som bor utanför Hudiksvall – men idag känns den otrygg

Det går bra att pendla Hudiksvall – Gävle, förutom när jag på mornarna och på kvällarna kommer till den kolsvarta och i princip redan fulla pendlarparkeringen. Under dessa två år har jag inte sett tända lampor många gånger. Parkeringen är troligen en av Hudiksvalls mest otrygga platser, skriver signaturen En av många pendlare i kommunen. Jan Kroppegård, Hudiksvalls kommun svarar direkt.

Annons

Hej kära Hudiksvalls kommun

För åtta år sedan flyttade jag till Gävle för att studera tre år på Högskolan. Direkt efter examen fick jag ett jobberbjudande på ett företag i Gävle där jag nu fem år senare fortfarande jobbar och trivs fantastiskt bra. Gävle är fint men jag trivdes inte att bo där. Jag flyttade upp till en by i Söderhamns kommun och de tre första åren pendlade jag från Söderhamn.

Jag är uppvuxen i en av alla byar utanför Hudiksvall och för två år sedan flyttade jag tillbaka till den by som jag är född i. Ja, jag är en så kallad återvändare. Om jag nu får kalla mig det när jag bara bor och inte arbetar i kommunen.

Jag är en av många som bor utanför Hudiksvall och arbetar på annan ort. Vi är därmed även många som är beroende av att ta bilen till tåget för att komma till jobbet. Dagpendlare som veckopendlare. Ni har tidigare uttryckt att de som arbetspendlar med tåg till annan ort huvudsakligen bor inne i Hudiksvall och att de som bor utanför Hudiksvalls tätort arbetspendlar in till Hudiksvall. Hur har ni på kommunen kommit fram till detta? Har ni pratat med pendlarna på perrongen och studerat rörelsemönster? Eller har ni bara grundat detta på de heliga 45 minuterna som forskare/professorer kommit fram till är smärtgränsen för en pendlare att ta sig till jobbet på? När jag pratar med personer och ser rörelsemönster till och från perrongen är min uppfattning att er tes inte stämmer. Tittar man även på antalet bilar på den nuvarande pendlarparkeringen ser er tes inte heller ut att stämma. Klockan halv sju på morgonen är parkeringen i princip redan full. Första tåget söderut går 05:53 nästa går 06:34 (om vi bortser från nattåget).

För fem år sedan hade jag två kilometer till jobbet och nu har jag 13 mil enkel resa. Dörr till dörr tar det mig knappt två timmar. Fyra av dygnets 24 timmar spenderar jag på att ta mig till och från jobbet. Det är mitt eget val och jag trivs med det. Eller ja, jag trivs med det förutom när jag på mornarna och på kvällarna kommer till den kolsvarta och i princip redan fulla pendlarparkeringen. Under dessa två år har jag inte sett tända lampor många gånger. Parkeringen är troligen en av Hudiksvalls mest otrygga platser.

Med detta sagt så tycker jag därför att det känns som ett hån mot oss pendlare när ni har belysningen tänd på den nya pendlarparkeringen som ej tagits i bruk och som dessutom ser ut att vara alldeles för liten.

Till sist, kommer den nya parkeringen att vara färdig till årsskiftet som utlovat?

En av många pendlare i kommunen

SVAR DIREKT: Hej En av många pendlare!

Först vill jag beklaga den otrygga hösten, nya armaturer skall monteras idag (läs fredag den 29 november). Den nya parkeringen kommer att öppnas inom kort för dagpendlare, p-tider 05-24. P-platsen är idag inte helt färdigställd och lite” inklämd” av pågående exploatering av Kattvikskajen, därav tiderna som möjliggör drift under vintern. Långtidspendlare och övriga dagspendlare kommer tills vidare kunna stå kvar på stora delar av den nuvarande lösningen. Skyltning för detta beställs i skrivande stund.

När stadsdelen Kattvikskajen blir färdigställd kommer antalet p-platser där att minska. För att kompensera det har redan p-platser för de som inte reser tåg/buss, men använder kajen som arbetsplatsparkering, gjorts innanför Hamngatan på det gamla industrijärnvägsspåret, där finns det ofta lediga platser, liksom vid p-platserna öster och väster om Gula magasinen. Antalet platser på Kotorget har utökats och bygglov för fler platser är inlämnat. Vidare har en förstudie för ombyggnad av hela Kotorget genomförts, den pekar på cirka 150 nya platser där för de som jobbar i centrum. I första etappen av den nya stadsdelen på Kattvikskajen ingår ett p-hus som innehåller både parkeringar för boende och allmänhet. För resande finns ofta idag lediga platser på p-platsen som tillhör järnvägsstationen.

Den nyligen genomförda satsningen på kollektivtrafiken har förutsättningar att lätta på trycket efter p-platser och ger även förutsättningar för att titta på fler pendlarparkeringar nära stationen i och med att behovet av ytor för kollektivtrafiken minskar vid resecentrum.

En nyckel till framgång är att vi som inte reser ut med tåg eller buss dagligen hittar de andra arbetsplats- och dygnsparkeringarna som erbjuds idag och i framtiden. På sikt kan det bli nödvändigt att styra platserna nära järnvägen till de som reser och vi övriga får använda andra p-platser.

Jan Kroppegård, Havsläge Hudik, Hudiksvalls kommun.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel