Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Överdrivna reaktioner över banknedläggning

Artikel 19 av 19
Handelsbanken avvecklar kontor
Visa alla artiklar

Signaturen Realist tycker att reaktionerna över Handelsbankens nedläggning av kontor är något överdrivna.

Alldeles nyligen genomfördes en fastighetsaffär inom familjen, där alla bankkontakter med Swedbank skedde digitalt eller över telefon. Alla handlingar signerades digitalt och/eller skickades med post. Ett av mötena bokades in en söndag och vi reagerade över det och tänkte att det måste vara ett skrivfel. ”Nejdå, det stämmer. Jag jobbar den söndagen”, svarade banktjänstepersonen från kontoret i Luleå. Ypperlig service! Att flera personer ska behöva gå ifrån jobb och andra sysslor en vardag för att besöka det lokala bankkontoret hade varit en klart sämre lösning, särskilt i dessa tider då vi ska minska fysiska möten och skapa onödig trängsel.

Jag har av ren nyfikenhet och eget intresse bytt bank flera gånger i livet och har flera banker parallellt. Jag var till exempel kund i Skandiabanken i många år, en bank utan ett enda fysiskt bankkontor. Jag har förutom tre storbanker också provat Marginalen Bank och Ica Banken. Det är en myt att det är svårt eller krångligt att byta bank och man behöver absolut inte lägga alla ägg i samma korg. Alla banker jag provat har fungerat snarlikt och bra, framför allt den sistnämnda där man kan sätta in kontanter på sitt bankkonto i kassan på närmaste Ica-butik. Nu uppstår inte det behovet särskilt ofta men när det gör det är det ju toppen, många vanliga bankkontor är ju kontantfria i dag.

Senast jag tvingades besöka ett lokalt fysiskt bankkontor var för att hämta ut dosa och beställa bankkort, det var irriterande eftersom det är helt vanliga tjänster som andra banker skickar ut helt utan fysiska möten.

Sett till allt detta jag precis beskrivit så framstår folks ilska och frustration efter Handelsbankens besked att stänga några lokala kontor som överdriven. Visst har jag viss förståelse för att de som nyttjar den lokala servicen blir besvikna och ledsna när förändringen kommer. Det är mänskligt men det vore faktiskt märkligare om man skulle fortsätta ha kontoren öppna när det är färre och färre kunder som besöker dem. Servicen kommer ju att finnas kvar, dock inte på precis samma sätt som förut. Behöver man hjälp och stöd i början så hjälper banken säkert till på ett bra sätt. Handelsbanken är väl ändå den bank som fortfarande kommer att ha flest kontor av alla banker såvitt jag förstår.

Realist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel