Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Över tre timmars väntetid i telefonen – Vill Telia skrämma sina äldre kunder till att betala?

Man blir så arg när man ser hur Telia behandlar sina kunder och framför allt gamla människor. De gamla har inte en chans att hantera datavärlden eller telefonköer, men det är kanske det som är grejen, att de kan skrämma dem att betala? funderar signaturen Hälsingestintan som försökte hjälpa en farbror att betala räkningen. Telia svarar direkt.

Annons

Är det inte dags att syna de stora bolagen och deras sätt att hantera sina kunder. Jag brukar hjälpa en gammal farbror att betala sina räkningar, men sista gången hade han förlagt den som kom från Telia och fick en påminnelse. Inga problem trodde vi, när vi omgående skickade in gireringen den 18 november. Men, där gick det riktigt snett.

Han fick ett inkassobrev daterat den 25 november. Farbror tyckte så klart att det var fruktansvärt pinsamt. Jag försökte nå Sergel, Telias samarbetspartner vad gäller inkasso, som skickat ut kravbrevet, men de hade stängt hela helgen för uppdatering?! Jag ringde då på måndagen upp Telias kundtjänst, där en man svarade efter 50 minuters telefonkö att jag skulle ringa upp en annan avdelning som sköter detta, då han tyvärr inte kunde göra något. Och där fick jag vänta i ytterligare två timmar, bara för att en mindre trevlig kvinna sa att hon inte kan svara om jag inte har en fullmakt!

Jag fick ytterligare ett nytt nummer att ringa (den som sköter faktureringen) där jag väntade i 20 minuter, men tack och lov att en tillmötesgående kvinna kunde svara att räkningen är betald den 22 november, alltså tre dagar innan Sergel skickat ut inkassokravet.

Man blir såååå himla arg när man ser hur de behandlar sina kunder och framför allt gamla människor som säkerligen betalat några sköna slantar i sina dagar till Telia. Saken är den att jag skrev till Telia och frågade om detta var deras policy mot sina kunder och förklarade dilemmat, och om de tycker det är ok att kunden får sitta i telefonkö över tre timmar för att kunna få ett svar. De gamla har inte en chans att hantera datavärlden eller telefonköer, men det är kanske det som är grejen, att de kan skrämma dem att betala.

Om jag fick nåt svar från Telia? Nej då, och det hade jag väl inte räknat med heller.

Dags för ett upprop mot de stora etablissemangen kanske?

Hälsingestintan

SVAR DIREKT: Hej! Vi beklagar att det blev lite rörigt när din farbror skulle betala sin senaste faktura till oss. När det gäller anhöriga som ringer och har frågor om släktingars fakturor som har gått till inkasso så behöver vi alltid en skriftlig fullmakt från kunden att en viss person får ta del av fakturor, abonnemang etc. Det är svårt att svara exakt vad som har hänt eftersom vi inte har några kunduppgifter så vi kan inte kontrollera när inbetalningen kom in från din farbror. Men det kan mycket väl vara så att inbetalningen och utskicket av inkassokravet tyvärr har gått om varandra. Vi vill gärna tipsa om tjänsten Mitt Telia, där du som kund enkelt kan kontrollera och se alla dina fakturor. Vill man slippa administrera sin betalning går det också att aktivera autogiro, då kommer fakturorna att dras vid förfallodatum. Har du några funderingar eller vill ha rådgivning kring dessa tjänster är du välkommen att kontakta oss igen.

Inger Gunterberg, Telia Pressavdelning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel