Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: När elevers behov sätts kontra kommunbudgeten: "Ta inte bort skyddsänglarna på skolorna!"

Artikel 45 av 49
Skolutredningen i Ljusdals kommun
Visa alla artiklar

I skolan finns samhällets alla barn. Fundera en stund kring det. Alla sorters barn, på samma plats, under samma tid. Barn med tusen och en olika erfarenheter, svårigheter och förmågor. De måste vara i skolan, hur de än har det, hur de än mår. När Ljusdals kommun nu hårdsparar inom skolans verksamhet så är det skyddsänglarna som ryker tillsammans med en och annan övertalig lärare, skriver Anna Borgert högstadielärare och familjehemsförälder.

Det vandrar omkring vardagsänglar i jeans på skolan. De har tid att lyssna lite längre eftersom de inte leder någon lektion och kan göra en smörgås till den som inte fick frukost i magen. De spelar pingis på rasten och hittar det osynliga barnet i soffans djupaste hörn. De följer med den som stormar ut i frustration och söker rätt på en försvunnen snusmumrik som gått sin egen väg. De hjälper till att lösa konflikten när Madicken slagits med Mia och medan lärarna leder lektion med de många i klassen har de tid för Knyttet som inte klarar av att kliva in. De är skyddsänglar som gör skolan mer hanterbar för våra mest sårbara barn, de som kämpar så hårt i den komplexa, intrycksrika, samspelsvirriga, krävande skolvärlden.

Du vet, i skolan finns samhällets alla barn. Fundera en stund kring det. Alla sorters barn, på samma plats, under samma tid. Barn med tusen och en olika erfarenheter, svårigheter och förmågor. De måste vara i skolan. Det är deras plikt, hur de än har det, hur de än mår.

Just nu hårdsparar Ljusdals kommun inom skolans verksamhet och det är skyddsänglarna som ryker tillsammans med en och annan övertalig lärare. Besparingarna görs innan man presenterat en plan för hur stödet för de elever som inte klarar studierna och klassrumssituationen ska se ut. Hur ska våra elever med funktionsnedsättningar (utredda eller odiagnostiserade), de med psykisk ohälsa, med sociala svårigheter och en trasig vardag, klara sig utan sina änglar?

Om vuxna som har en varm blick, stor förståelse och lite extra tid, försvinner riskerar fler barn tappa greppet om skolan, och det vore en äkta katastrof. Vi vet att en genomförd skolgång är det bästa skydd vi kan ge våra barn inför framtiden. En missad skolgång blir ofta kostsam på många sätt.

Bara en liten påminnelse; i vintras kom en prejudicerande dom från högsta förvaltningsdomstolen som slog fast att elevers behov av extra stöd ska styra - inte kommunbudgeten. Skollagens tredje kapitel, andra paragraf gäller. Bara så, utan undantag.

Anna Borgert, högstadielärare och familjehemsförälder

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel