Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Med trafik på Dellenbanan kan Hudiksvall och Ljusdal göra något åt miljön

Vad som kan bli en stor nyhet men som ingen ännu vill tala om, är möjligheten att satsa på trafik på Dellenbanan. Hudiksvall och Ljusdal skulle kunna bli ledande i utmaningen om klimat och miljö med en stor årlig kostnadssänkning för kollektiv lokaltrafik, skriver Sven Nordström.

Annons

Hudiksvalls satsning på klimatomställning görs redan, enligt insändare i tidningen och på helahälsingland.se. De 17 noterade aktiviteterna är dock till större delen frågor som pulserar och dammas av för att utmärkas som fräscha satsningar. Inga satsningar finns som berör koldioxidutsläppen direkt då trafiken endast nämns som åtgärder för ökad trafik. Källan eller det fossila bränslet för förbränningsmotorn som är vållande, nyttjas till 37 % resten blir värme, 63 %. Hur Hudiksvall skall kunna bidra med minskad förbrukning med de 17 angivna åtgärderna är svårt att se. Kritiken mot Centern i insändaren är en fråga ännu svårare att se.

Vad som kan bli en stor nyhet men som ingen ännu vill tala om, är möjligheten att satsa på trafik på Dellenbanan. Jag har lyckats med vad ingen trott, Föreningen Dellenbanans Vänner är nu med på att hjälpa till med HRTF: s målsättning: att återställa trafik på Dellenbanan.

Hudiksvall hoppas jag ska bli metropol för en ny produkt som saknas helt idag. Vidare, av en tillfällighet kan HTRF:s verksamhet omgående påbörjas i Enånger, där en äldre fabriksbyggnad står disponibel för ny verksamhet. Här kan kommunen medverka till en utveckling av företag.

Transporter på väg, järnväg- landsväg, ger ett rullningsmotstånd som är 10-12 gånger högre än vad det på bana eller järnväg ger där hjulet är av stål. Stål mot stål är den kombination som är bäst. Den satsning på nytt fordon på gammal bana HRTF nu planerar, är därför lönsam och samtidigt samhällsnyttig då miljön förbättras om bil och transportfordon, bensin och dieseldrivna, minskar i antal och koldioxiden därmed från det fossila bränslet minskar.

Varje dieseldriven buss kostar i drift 16,5 kr/l x 5 kr/mil = 82 kr/mil och en batteridriven HRTF ”banvagn” kostar 6 kW x 3 kr/kW = 18 kr/mil. Vid byte till banvagn blir vinsten 7.0 milj kr/år Ljusdal- Hudik, (vid 200000 x 2 resor) och CO2 utsläppet minskar från 300 ton/år till 0. Banvagn nr 1 prototyp beräknas kosta 7 miljoner kr och Banhus nr 1 med rangerutrustning 3 miljoner kr. Avgifter för åkande beräknas till netto 20 milj/år med sex fordon, alla värden är preliminära.

Hudiksvall och Ljusdals kommuner erbjuds härmed enligt ovan, möjligheter att bli ledande i utmaningen om klimat och miljö med en stor årlig kostnadssänkning för kollektiv lokaltrafik på en välkänd bana i Hälsingland.

Sven Nordström tf ordf. HRTF/Hudiksvalls Rälsfordon ideella Tekniska Förening

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel