Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Konsumenter bär inte allt ansvar

Butiker bör ta sitt ansvar. Använda sin makt för att hjälpa konsumenterna till bra val. Inte locka dem till att endast välja handelns egna varumärken, skriver LRF ungdomen Gävleborgs Lisa Valleräng.

Det nämns ofta att konsumenter har ett stort ansvar för att handla svenska produkter och ekologiskt. Konsumenters handlande skapar förändring sägs det. Visst är detta sant, men vi i LRF ungdomen Gävleborg vill även belysa den makt och det ansvar butiker bör ta. Vi bönder producerar kött av hög kvalitet med bra djuromsorg och närproducerade mejeriprodukter, grönsaker, rotfrukter och spannmål. Dock kan handeln många gånger vara ett hinder för lokala producenter. Handeln kanske väljer att inte ta in produkter då detta eventuellt ger en lägre vinstmarginal eller att lokala produkter bara blir bökigt i system med centrallager.

Varför är det då så viktigt med lokalproducerat och svenskt?

En viktig anledning är att trygga att vi kan äta mat i kriser då vi inte kan lita på import.

Med lokalproducerade produkter får du mer än bara varan. När du stöttar lokala producenter får du ett landskap med djur på betesmarker som skapar biologisk mångfald. Och åkrar som ger öppna vyer. Dessutom skapas många lokala arbetstillfällen.

När vi stöttar matproduktion från närområdet är det lättare att veta hur produktionen gått till än om vi köper en produkt med ursprungsmärkning: Icke EU-jordbruk. Hur kan man som konsument ta reda på arbetsförhållandena och djurhållningen bakom produkten med den informationen?

Matproduktion är komplext. Allt kött är inte dåligt och alla veganska alternativ, exotiska frukter och nötter är inte bra. Det handlar om hur det har producerats.

Butiker bör ta sitt ansvar. Använda sin makt för att hjälpa konsumenterna till bra val. Inte locka dem till att endast välja handelns egna varumärken. Butiker har mycket makt genom vilka varor som finns, var de är placerade i butiken, vad som marknadsförs och prissättningen. Det är synd att det i många charkdiskar endast finns utländska korvar och ostar när vi har många mathantverkare runt omkring oss. Vore det inte toppen om butiker satte upp mål som 40 procent närproducerat?

Lisa Valleräng, LRF ungdomen Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel