Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Klargörande om Helsinge Airports roll i samhällets tjänst

I artiklar och tv- radioinslag kring före detta F15 - Helsinge Airport, figurerar lite olika uppgifter. Här kommer lite fakta och information skriver Sture Westberg, flygplatschef och verksamhetsansvarig.

Med anledning av de positiva händelser som innebär att gamla F15 åter fått en viktig funktion i det svenska samhället, så vill jag göra en del klarlägganden. Flygplatsen nedgraderades 2011 från att varit en "godkänd instrumentflygplats" till att vara en "icke godkänd VFR-flygplats" (VFR= Endast visuella flygregler gäller). Flygplatsen har alltså hela tiden varit öppen för trafik men då i en enklare form. Genom Gävles totala nedläggning, så finns därmed inga tankningsmöjligheter från Arlanda till Sundsvall. Vi har därför insett att något måste göras.

Det som skett nu, är att vi har sett till att det finns tankningskapacitet i Söderhamn dygnet runt för så kallade "myndighetsflyg", det vill säga polis, flygambulanser, sjöräddning, kustbevakning, luftfartyg i MSB:s tjänst, exempelvis brandsläckningsflygplan och helikoptrar (MSB = Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap), samt för flyg inom försvarsmakten. Ett arbete pågår också med att väsentligt utöka vår bränslelagringsmöjlighet, för att kunna agera som bränsledepå vid till exempel skogsbrandsinsatser eller andra större störningar i samhället. Här behöver vi också visst stöd från Försvarsmakten. Försvarsmakten har också visat intresse för en del andra processer, men jag utelämnar detta för tillfället.

Steg två i utvecklingen, är att återinstallera flygplatsbelysning enligt gällande regelverk, så att man även kan trafikera flygplatsen under mörker.

Steg tre är att återupprätta flygplatsstatusen till "godkänd instrumentflygplats", vilket kommer att innebära möjlighet att starta och landa i dåligt väder.

Ali Nefzi, Teknisk chef i Söderhamns kommun, och därmed flygplatsens ägarrepresentant, har med ett skickligt och konstruktivt agerande, gjort hela projektet möjligt. Flygplatsledningen som består av mig själv (flygplatschef) samt Arne Linding (operativ chef), har samtidigt drivit på frågorna vad gäller samhällsnytta och service inom våra respektive kontaktnät. Polisflyget, som är en av de viktigaste brukarna av våra faciliteter, har starkt bidragit till att projektet kunde genomföras på rekordtid. Mycket beroende på deras stora behov av att kunna tanka sina helikoptrar inom Södra Norrlandsregionerna – det vill säga vårt lokalområde.

Sture Westberg, flygplatschef och verksamhetsansvarig, Helsinge Airport - ESNY

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel