Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Jag missade tiden hos tandläkaren och tar mitt straff – men dåligt bemötande behöver jag inte

När du förklarar att du antingen glömt bort eller att livet har kommit emellan av en anledning –då vill du ha en röst i andra änden som har förståelse, inte oförståelse och irritation. Du är redan straffad via straffavgiften ur din egen plånbok, skriver signaturen Dåligt bemött. Klinikchefen Anna-Karin Rosell vid Folktandvården i Bollnäs svarar direkt.

Alla vi människor kan glömma inplanerade möten, livet kan liksom komma emellan. Missar man en bokad tid kan man få en straffavgift om man inte meddelat sin frånvaro i förväg. Du betalar denna straffavgift ur din egen plånbok, du betalar bittert av dina egna pengar för att du helt glömt bort att höra av dig. Dumt, onödiga pengar. Ibland blir det lite tokigt minst sagt. Men du betalar.

Den personal som förberett sig på att just du ska komma, när du inte hört av dig, får en ofrivillig paus. Onödigt, jo visst.

Men bemötandet du får behöver inte dessutom vara otrevligt. När du förklarar att du antingen glömt bort eller att livet har kommit emellan av en anledning – så som att dina barn blivit sjuka, en anhörig har blivit plötsligt sjuk – där vill du ha en röst i andra änden som har förståelse, inte oförståelse och irritation. Du är redan straffad via straffavgiften ur din egen plånbok. Och personalen fick en ofrivillig paus i arbetet.

Jobba på bemötandet Folktandvården Bollnäs, och det pronto!

Dåligt bemött

SVAR DIREKT: Ett dåligt bemötande är aldrig acceptabelt. Det är jag den första att be om ursäkt för. Oavsett vad det gäller ska patienter aldrig bemötas med oförståelse och irritation. Inom Folktandvården Gävleborg ska alltid våra patienter bemötas på ett bra sätt.

För att fler ska få tandvård snabbare är det viktigt att du som patient bokar av eller bokar om ditt besök senast 24 timmar före besöket. Då slipper du betala för uteblivande eller sent återbud, som kostar från 550 kr för vuxen och från 290 kr för barn och ungdomar. Du kan enkelt göra det direkt på www.ftvg.se eller genom att kontakta din klinik.

De avgifter Folktandvården tar ut, tar vi inte ut för att tjäna pengar. Vi vill inget hellre än att du som patient ska ha möjlighet att komma till oss på inbokad tid, men med tanke på tandläkarbristen måste vi vara måna om de tider vi har för att undvika tomma stolar. Vi eftersträvar alltid att en avbokad tid ska erbjudas någon av våra patienter som väntar på behandling.

Du är alltid välkommen att kontakta mig via Folktandvårdens växel på 026 - 15 76 10, så kan vi titta närmare på just ditt ärende. Dina synpunkter är värdefulla för oss.

Anna-Karin Rosell, klinikchef, Folktandvården Bollnäs

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel