Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Jag är både besviken och rädd – nu slutar jag åka kollektivt

Bussförare som använder sin telefon under färd, börjar köra långt innan man hunnit sätta sig och som framförallt kör så otroligt fort. Jag har så många gånger suttit och varit riktigt rädd i bussen – så nu tar jag bilen istället, skriver signaturen Före detta nyttjare av kollektivtrafik. X-trafik skriver svar direkt.

Jag har under drygt ett halvår pendlat med buss. Skönt att slippa köra själv tänkte jag. Men, jag har så många gånger suttit och vart riktigt rädd, så nu tar jag bilen istället.

Förare använder sin telefon under färd, pratar i telefon, börjar köra långt innan man hunnit sätta sig – trots att man säger till att man har svårt med balansen – och framförallt kör de så otroligt fort.

Allt detta har förmedlats gång på gång till X-trafik vilket bemöts med den ena bortförklaringen efter den andra. Ingen förbättring har skett under sex månader. Jag är djupt besviken.

För att själv ha lite koll har jag haft med en portabel GPS och blivit så förfärad. Sällan har hastigheten varit under 90-95 km/h på 80-vägen, och där det är 60 km/h saktar bussen möjligen in till 80 km/h.

Det handlar om flera människoliv som en enda person äventyrar. X-trafik eller journalister borde själv gå undercover och uppleva den hastighet som det körs mellan större orter och verkligen göra ett krafttag mot detta!

Före detta nyttjare av kollektivtrafik

SVAR DIREKT: Trafiken som utförs på uppdrag av X-trafik ska naturligtvis följa de regler och lagar som finns.

Det är inte tillåtet att prata i telefon under färd, annat än korta tjänstesamtal och då ska handsfree användas.

Det är viktigt för oss att alla våra kunder reser tryggt och säkert och självfallet ska gällande hastighetsbegränsningar följas när man kör linjetrafik.

Vi är alltid tacksamma över att få reda på när saker inte fungerar som de ska och uppskattar om du tar kontakt med vår kundservice på telefon 0771-9 10 10 9 så att vi kan få mer information och följa upp det som inträffat med det trafikföretag som kört trafiken.

Peter Stewing, enhetschef kundservice X-trafik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel