Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Inkassobrev upprörde och chockade hyresgäster i onödan

När HSB råkat skicka ut felaktiga inkassobrev till sina hyresgäster borde de direkt som detta upptäckts ha förvarnat sina kunder om att det var ett misstag. Nu var vi många som hann bli både oroliga och chockade, skriver signaturen 70+are i Bollnäs. HSB Södra Norrland skriver svar direkt.

Följande inlägg är främst avsedd till politiker, hyresvärdar eller institutioner som ger information till medlemmar, medborgare etc.

Den 16 april fick jag ett Inkassobrev från HSB daterat den 14 april . Ärende: obetald hyra för mars månad 2020. Eftersom jag har autogiro blev jag mer än förvånad. Ringde angivet telefonnummer i Stockholm och frågade orsaken och fick besked att jag tillsammans med 1999 hyresgäster fått ut felaktig information och det hela var åtgärdat. Ringde då HSB Södra Norrland och efter minst 20 minuters väntan fick jag träffa en handläggare som också konstaterade att fel uppstått.

Här är exempel på sändarstyrd information. Önskvärt hade varit om HSB hade gett mottagarstyrd dito först exempelvis: Ett fel uppstår – 2000 obetalda hyror på en månad i ett begränsat område - som mejl, SMS eller brev samtidigt som inkassobyrån fick meddelandet, detta för att förvarna hyresgästerna. I stället sätter man igång och tar reda på var felet finns och detta blev klart den 16 april. Att det var fel hade de fått reda på tidigare innan brevet från inkassoföretaget hunnit skickas ut. Det kan ju faktiskt finnas hyresgäster som betalar via bank/postgiro och blir oroliga och/eller chockade över att få ett inkassobrev. I värsta fall kan personer med hjärtfel drabbas svårt. Det räcker med coronavirus i dag.

70+are i Bollnäs

SVAR DIREKT: Flera av våra boende fick av misstag ett brev från en av våra samarbetspartners i torsdags. Breven gick ut som inkassobrev eller påminnelser. Dessa brev skulle inte ha gått iväg och leverantören skickade omgående nya brev, med A-post, till dem som hade drabbats. I de nya breven återkallade leverantören inkassokraven och påminnelserna.

Eftersom HSB inte kände till att breven gick iväg kunde vi heller inte skicka någon ”förvarning” till de drabbade kunderna. Våra medarbetare i växel och kundtjänst informerades så snart vi fick kännedom om felet, så att de kunde lugna oroliga kunder som hörde av sig. I det första brevet fanns också kontaktuppgifter till vår samarbetspartner dit man kunde höra av sig, vilket flera gjorde, och de kunde då få lugnande besked därifrån. HSB har även informerat om det inträffade på hemsidan.

Vi beklagar djupt det inträffade.

HSB Södra Norrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel