Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Flexibilitet – ett fult ord som rimmar illa med äldreomsorg

Det senaste ordet inom hemtjänsten är "flexibilitet". Flexibilitet innebär att ingen känner de äldre väldigt väl, utan man vet litegrann om var och en. Långt ifrån tillräckligt för att kunna ge en god omvårdnad. Och brukarna får träffa väldigt många olika ansikten. Förlorare blir både plånboken och våra äldre, skriver signaturen Stolt uska.

Ja, då har kommunen omorganiserat (läs: försökt spara pengar) inom hemtjänsten. Igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag har tappat räkningen. Man lyckas tydligen aldrig spara in tillräckligt på den stackars utsatta gruppen, de ständiga förlorarna: Våra äldre.

Det som förvånar mig är att de som beslutar om äldreomsorgen totalt tycks sakna kunskaper om äldre. Det är ungefär som att jag skulle ta på mig att organisera 20- talet bilverkstäder. Jag skulle aldrig söka ett sånt jobb, för jag har inte de kunskaperna... Men det är ju inte så noga med de äldre. Vad är en äldre människas liv värt liksom?

Det senaste inom hemtjänsten är flexibilitet. Usch, vilket fult ord. Det rimmar så illa med äldreomsorg. Nu ska all personal kunna gå "överallt". Det vill säga, vi har fått ett geografiskt gigantiskt område. Vi ska vara flexibla. Flexibilitet innebär i detta fall att våra äldre får träffa väldigt många olika ansikten.

Flexibilitet innebär i det här fallet även att ingen känner de äldre väldigt väl, utan man vet litegrann om var och en. Långt ifrån tillräckligt för att kunna ge en god omvårdnad. Det räcker ju, enligt min mening, inte med att man vet namnet på kunden man besöker. Man bör ju veta vad det finns för sjukdomar, allmäntillstånd, mediciner, anhöriga, hjälpmedel, m m. Utöver det bör man veta hur kunden önskar sina insatser utförda. Man bör kunna orientera sig i kundens hem, så att de få minuter man har hos var och en inte går åt till att leta kissflaskan, decilitermåttet, badlakanet eller att stå i tio minuter innan man lyckas få igång tvättmaskinen.

Motsatsen till ovanstående virrvarr är kontinuitet. Kontinuitet – det finaste ord jag vet. Det blir personligt. Det blir tryggt. Tryggt för de äldre. Tryggt för anhöriga. Tryggt för de vi samarbetar med (hemsjukvård, arbetsterapeuter, sjukgymnaster m m.). Tryggt för mig, då jag vet vad jag gör. Jag skulle inte ens behöva prata med kunden. För jag vet. Och när ambulanspersonalen frågar: "brukar XX vara sådär blek?", så är det så skönt att kunna svara "inte fullt såhär blek", istället för "jag vet inte, jag brukar inte vara här så ofta".

Och hur våra äldre med demensproblematik eller annan kognitiv svikt påverkas av flexibilitet, det orkar jag inte ens gå in på...

Gör om – gör rätt, så blir vi alla vinnare. Även kommunens plånbok.

Stolt uska

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel