Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Den naturalistiska skapelsemyten får inte ifrågasättas i svenska skolan

Ifrågasättande är vetenskapens själva signum – och ändå får man inte ifrågasätta den naturalistiska skapelsemyten i svenska skolor, skriver Mats Hylander.

Annons

"En gång uppstod någonting ur ingenting - helt av sig själv.

Det som råkade bli till var atomer. Om atomerna kombinerades på rätt sätt kunde de bli en tv eller ett levande djur. (Sån kapacitet finns i atomerna alltsedan de en gång bildades.) Efter en tid lyckades atomerna själva gruppera sig till att bli levande. Eftersom det första livet även kunde fortplanta sig, utvecklades avkomman senare till mask, sen fisk, sen groddjur, sen reptil, sen däggdjur, sen människa. Men mellanformerna - de otaliga stegen av mask-fiskar, fisk-grodor etc - saknas tyvärr."

Detta är den enda förklaring som tillåts i svenska skolor. Den brukar inte få ifrågasättas – trots att ifrågasättande är vetenskapens själva signum – utan att det blir arga genmälen.

Mats Hylander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel