Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Avtalet med näringslivschefen kan ha varit skäligt – Söderhamns kommun löste detta på ett smidigt sätt

Vi i allmänheten kan inte ha den fullständiga bilden av vad som ligger bakom när näringslivschefen slutade – det blir bara meningslösa spekulationer. Vi kan inte se att det ingångna avtalet är särskilt generöst, skriver två före detta personalchefer i offentlig verksamhet, Mirja Vikeväkorva Englund och Sven Gunnar Englund.

"Näringslivschefens avtal väcker frågor" Så löd rubriken i Söderhamns-Kurirens artikel den 18 april. Bottenplattan för en anställning är det avtal som ingåtts mellan parterna vid en rekrytering. Det säger här att arbetsgivaren vid en anställnings upphörande måste iaktta en minimitid av tre månader om inte annat överenskoms. Nu har annan tid överenskommits, nämligen sex månader. Är det skäligt eller oskäligt?

Vi anser att det av flera orsaker är skäligt. Vid rekryteringen var det säkert så att såväl kommunen som den tillträdande kände tillförsikt inför arbetsuppgifterna. Någon tid därefter började det, av säkert flera anledningar, att gnissla i maskineriet. Chefen och vissa medarbetare kom att ha olika uppfattningar om arbetsuppgifter, ledarskap, arbetsmiljö och trivsel. Vilket på intet sätt är ovanligt, snarare alltför vanligt. Nya metoder, rutiner och förhållningssätt införs, vilket inte passar alla, och som kan utmynna i en dålig arbetsmiljö med åtföljande utredning.

Det behöver inte alls från början vara fråga om någon felrekrytering. Det sker saker under resans gång som ger upphov till missnöje. Det kan vara förändring i organisationen och i arbetsuppgifter som skapar en atmosfär som inte är till gagn för någon. Vi i allmänheten vet inte vad som ligger bakom, det blir bara meningslösa spekulationer. När ledningen ser att en del av organisationen behöver rehabiliteras för att bryta ett visst mönster måste man rätt snabbt komma fram till en lösning. Här har näringslivschefen själv kommit fram till att det bästa för organisationen, och förmodligen honom själv också, är att han lämnar sitt uppdrag. Därigenom har han bidragit till att enheten kan få en nystart.

Anta att han stannat kvar med något slags fortsatt missnöje från medarbetarna. Vad hade inte det kostat i både pengar och kraft. Arbetsgivaren har heller inte angett att sådana förhållanden skulle föreligga som utgjort anledning för arbetsgivaren att agera annorlunda än vad som skett. I ett sådant läge är det högst rimligt att han får en överenskommelse med arbetsgivaren, där båda parter upplever en win-win-situation. Vi kan inte se att det ingångna avtalet är särskilt generöst. Det är ju alltid ett givande och tagande i en förhandling. Det är absolut inget konstigt med det. Det ska dessutom inte på något sätt torgföras av arbetsgivaren, vilket inte gjorts. Allt annat vore oproffsigt. Vi kan inte finna annat än att kommunen löst det här på ett smidigt sätt.

Mirja Vikeväkorva Englund

Sven Gunnar Englund

Fd personalchefer i offentlig verksamhet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel