Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Även vi som bor efter riksväg 50 har väl rätt till en trafiksäker miljö?

Artikel 36 av 36
Debatten om riksväg 50
Visa alla artiklar

Forskare har kommit fram till att det bara är hjärnspöken och att man efter en tid skulle uppleva förändringarna av riksväg 50 till det bättre. Jag tar gärna med mig dito forskare på en promenad eller cykeltur efter vägen, skriver Bengt Tannerstål.

Annons

”Trafikverket planerar för omfattande trafiksäkerhetsåtgärder på väg 50 mellan Glösbo-Söderhamn. Sträckan utgör ett viktigt arbets- och studiependlingsstråk med en av länets viktigaste busslinjer för regiontrafik."

Det är trafikverkets ordagranna information till de boende kring vägen.

Enligt trafikverket blir det inte några större problem med säkerheten efter väg 50 mellan Söderhamn och Glösbo när man stympar vägrenarna och gör vägen smalare. Vägen blir ju inte smalare hävdar trafikverket. Vägrenarna är väl ändå en del av vägen? – En definitionsfråga kanske? Men jag anser i alla fall att vägrenen tillhör vägen.

Forskare har kommit fram till att det bara är hjärnspöken, ”upplevda risker” som en företrädare på trafikverket tidigare uttryckte det och att man efter en tid skulle uppleva förändringarna till det bättre. Jag tar gärna med mig dito forskare på en promenad eller cykeltur efter vägen.

Vi vet med säkerhet att trafiken kommer att öka framöver och särskilt transporterna med tunga fordon. Vi vet vi också att cykelolyckorna ökar hela tiden. Dessutom vet vi att akut- och sjuktransporterna ökar i takt med att sjukhus försvinner.

Man ger bidrag för att vi ska investera i elcyklar. Men tanken kan väl inte ha varit att det bara är de som bor i tätorter och som har nära till det mesta som skall gynnas.

Det är naturligtvis ett måste att vägen rustas upp, men varför är alternativen 9 eller 13 meter bred väg? Det måste väl vara fullt möjligt att göra en 50-60 cm bred vägren med en spärrlinje, likt de tillträden som i efterhand gjordes mellan stickvägar till och från busshållplatserna. Där är Trafikverkets bedömning att det inte blev tillräckligt säkert annars ... Självklart så borde vägen se ut så efter hela sträckan (när säkerhetsuppdateringen är slutförd).

Vi gör en investering i vägen för kommande 25 år. Än finns tid att ge även oss som bor efter vägen en säker trafikmiljö, inte bara för de som skall passera och åka förbi oss i buss eller bil.

Bengt Tannerstål, Björtomta

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel