Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Angående permanent motorbana

Signaturen Boende i närområdet är kritisk mot HT:s artikel om buller på flygfältet. Chefredaktör Mattias Guander ger svar direkt.

I en HT-artikel (16/11) beskriver journalisten Christina Bodén motsättningarna kring de störningar som boende i området kring Hudiksvalls nedlagda flygplats känner inför Hudiksvalls MK:s försök att få banan klassad som permanent dragracingaréna. Hela artikeln andas ”motorsport-romantik” med bland annat en uppräkning av hur många kända förare som kört på banan (vad det nu har med saken att göra) och med en tydlig vinkling i ett försök att förminska problemen.

Med sin starka koppling till HMK och i synnerhet till dragracingsporten blandar Christina Bodén avsiktligt bort korten. Det är förvånande att HT:s redaktionella ledning tillåter Bodén att agera ”försvarsadvokat” för HMK istället för att vara granskande och neutral journalist. Att hon tillåts bevaka dragracingsporten, trots sin koppling till både aktiva och klubb, är en sak. Men att hon får gå in med en partsinlaga där egna intressen så tydligt styr både vinkling och ordval har ingenting med neutral journalistik att göra. Det hade väl ändå varit klädsamt att åtminstone några av de närboende och drabbade hade fått komma till tals i artikeln och inte bara klubben. Att texten avslutas med en kort kommentar ur hälsoskyddssynpunkt räcker verkligen inte för att klassa den som ”neutral”. Och uppräkningen av olika decibelkrav och värden är bara förvirrande och styrda till förmån för HMK. Inte heller Bodéns påstående om att klubben har 1400 medlemmar känns speciellt trovärdig. Blandar hon möjligen ihop betalande medlemmar med antalet Facebook-följare? Och vad sägs om påståendet om att motorbullret bara pågår i cirka 10 sekunder. Jodå, men det är i 10 sekunder var femte minut. Och då ofta i tre dagar!

Vad sägs om meningen som börjar med: ”Någon fastighetsägare har även uttryckt oro för vattentäkten…”. Ett nedvärderande av ”någon” som man kanske inte behöver ta på allvar? Lite i förbifarten hänvisar Bodén till att 124 närboende har tillfrågats. Resultatet av den enkäten blev enligt artikeln att ”de synpunkter som inkommit gäller främst ljudnivån”. Jaha, inte värre än så? Att Bodén sedan också påpekar att flygfältet inte är en motorsportanläggning utan enbart är till för dragracing blir bara förbryllande. När slutade dragracing att vara en motorsport? Och hur skulle det kunna påverka myndigheternas syn på saken? Buller som buller.

Boende i närområdet

Svar direkt:

Jag har lite svårt att förstå kritiken mot den här artikeln.

Att ge en bakgrund till verksamheten är inte "motorsport-romantik", det är att göra frågan mer begriplig för alla som inte har de kunskaperna.

I artikeln lyfts sedan den kritik och oro som de närboende har framfört. Visst, vi kunde ha pratat med någon av de närboende, men viktigare var deras synpunkter och de lyfte vi fram.

Att kalla resonemanget kring decibelnivåerna för förvirrande är märkligt. Det är ju centralt för frågan och att vi försöker reda ut vad som gäller är högst rimligt.

Dessutom har vi intervjuat en miljö- och hälsoskyddsinspektör som avråder från att permanenta verksamheten på flygfältet. Alltså ännu en röst som går emot motorklubbens önskemål, vilket gör kritiken om att artikeln skulle vara en "partinslaga" ännu mer orimlig.

Det är förövrigt inte Christina Bodén som "påstår" att föreningen har 1400 medlemmar. Det är föreningen som uppger detta i sin skrivelse till miljökontoret.

Att sportjournalister har ett stort intresse och engagemang i de idrotter de bevakar är inget ovanligt. Avgörande för trovärdigheten är att man trots det (eller kanske tack vare?) gör ett bra journalistiskt jobb och skildrar båda sidor av en konflikt – som Christina Bodén gjort i det här fallet.

Mattias Guander

Chefredaktör

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel