Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inre och yttre riken

Riken heter den nya utställningen på Bollnäs konsthall som öppnar på lördag 22 februari. Och det är flera olika riken som de två konstnärerna Christina Hedlund och Sarah Rowland presenterar i måleri, teckning och skulptur.

Annons

Christina Hedlund, som växte upp i Henninge och Kilafors men bor i Stockholm, skapar abstrakta bilder i tempera och olja i flera lager med känsloförskjutningar och associationer som går från materiens minsta byggstenar, strängarna, till universums allseende öga. Hon inspireras inte minst av filmer, en tavla helt i turkosa nyanser, från rå och smutsig till blank och klar, heter Hommage a Bela Tarr, en hyllning till filmregissören bakom bland andra Turinhästen. Det är en teknik hon använder i flera målningar, som i Mars, som påminner om ett jordbrukslandskap där åkern ligger mörk och bar. Jag stannar dock hellre framför en serie guache-målningar hon gjort som dagboksblad under en vistelse i Amsterdam i januari. Här är uttrycket inte lika nedstämt som jag upplever de stora temperamålningarna. Här finns en frisk, spontan och mer humoristisk blick på världen.

Sarah Rowland har sina rötter i USA men bor sedan 40 år i Stockholm. Hennes man är från Bollnäs och familjen har stuga i Hälsingland. Hon har skulpturen som främsta uttrycksmedel även om det finns några finstämda blyertsteckningar med djurmotiv med på utställningen. Hennes bronsskulpturer har en tyngd och ett allvar som tilltalar mig. Här finns klara referenser till buddismen. Frihet från fruktan heter verket med en ängel på en bädd av blomblad som håller fram sina handflator mot betraktaren. Förtröstansfullt. Även Hungry Ghost, begärets demon, i brons har en stark känsla, en gestalt med smal lång hals med magen fylld av känslor och önskningar – begär. Vart går gränsen för USA? frågar hon i ett kamoflagetygtäckt verk i form av en kil där den bredaste kortändan är skuren i USA:s form. Mer än själva rikena undersöker hon i sina verk olika gränser, inre och yttre. En broderad Sverigekarta är en nåldyna fylld av instuckna nålar på platser konstnären har en relation till.

De två konstnärernas riken skiljer sig verkligen åt och spretar åt olika håll. Men på något märkligt sätt stör det inte i denna utställning som pågår 22 februari till den 22 mars.