Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ideellt arbete lockar motorturister

Det har körts prova-på-banracing på Flygstaden i mer än tio år. Nu ökar intresset och länets entusiaster flockas till banan.
– Man måste passa på att leka medan man kan, säger 73-årige Kjell Enström från Lingbo.

Det är ont om racerbanor och det är väldigt dyrt att tävla. Men det finns vägar runt de bekymren. För några hundralappar får man en heldag på bana oavsett vad man har för fordon.

Under säkra förhållanden kan man kunna prova olika körtekniker och se var gränsen går. Både för sin egen förmåga och för sin bil. Det är dessutom rätt så roligt. Oavsett ålder.

– Man måste passa på att leka medan man kan, säger 73-årige Kjell Enström från Lingbo.

Han är ingen duvunge bakom ratten, utan har kört rally och körde tidigt go-cart där han tävlade mot Ronnie Peterson. Men premiärturen med sin Locost Seven höll på att sluta illa redan på första varvet.

– Ja, det gick rakt fram och ut i gruset. Men nu har jag fått hjälp att ställa framvagnen så nu går det bättre, skrattar han.

Gruset är nytt för i år. SMK Söderhamn har till fått lov av markägaren att arbeta med banan och har gjort så mycket man hunnit. Man har grävt undan växtlighet, täckt över flygbelysningen som lurat i gräset och målat en del linjer.

Nästa säsong hoppas man kunna göra ännu mera. Målet är att kunna ta bort konerna som i dag markerar bangränsen.

– Det blir ju roligare och säkrare att köra utan koner. Nästa år ska vi förhoppningsvis asfaltera chikanen. Det hänger på sponsorer och ideellt, säger Micke Skoglund, som stått för en stor del av arbetet.

Uppsnofsningen av banan har gett verksamheten ett uppsving. Ett par hundra personer kommer varje tillfälle förbi banan för att köra, titta på eller umgås. Några familjer tar med filtar och gör en picknick, andra har fällstolar eller står på publikplatsen.

Motorintresse underlättar förstås.

– Jag åker mycket på dragracing men här är det roligt att se när de sladdar. Och så kan man lära sig till man själv får körkort, säger Max Eriksson, 11 år.

Flera bilklubbar har visat intresse för att hyra banan. Det skulle innebära inkomster inte bara för klubben utan även för företagen i området.

Söderhamn har förutsättningar för att kunna bli riktigt bra på motorturism. På Flygstaden finns både hotell och vandrarhem. I centrala stan erbjuder samtliga fyra bensinstationer 98 oktan, eller motsvarande.

I dag kommer de flesta från Gävleborgs län. Flera åker från Sandviken för att vara med. Banåkning kan lätt bilda närmast ett beroende bland de som en gång testat.

– Det är första gången jag provar bana och måste säga att jag fått blodad tand. Jag kommer tillbaka, garanterat, säger Roger Holm från Bollnäs efter en dag på banan.