Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I studion kom Beatles till sin rätt

/
  • Efter en spelning i San Francisco 1966 beslöt The Beatles att sluta turnera och i stället koncentrera sig på studioarbete, delvis för att de tröttnat på hysterin och säkerhetsriskerna som deras resor i världen numera innebar.

Ur ett samhällsperspektiv var The Beatles revolutionerande redan i början av 60-talet, men det var med sina sena produktioner som John, Paul, George och Ringo blev tidernas största popgrupp på allvar.

På onsdag släpps alla Beatles studioalum i remastrade versioner. Dags att återupptäcka världens största band genom tiderna.

Annons

Andra halvåret 1963. John Lennon, Paul McCartney, George Harrison och Ringo Starr har under våren toppat den brittiska försäljningslistan med singeln "Please please me". Över hela Europa råder Beatlemania, med skrikande tonårstjejer som rycker i de tjugoåriga Liverpoolkillarna vart de än går.
Åren som följer får stor betydelse för populärkulturens historia, och det är här som The Beatles befäster sin roll som symbol för den brittiska vågen. Men egentligen var deras musik under denna period varken ny eller utpräglad engelsk. I början av sin karriär sneglade "The fab four", liksom landsmännen i The Rolling Stones, på samtida amerikanska artister som Elvis Presley, Chuck Berry och Buddy Holly. Många av låtarna på deras första skivor är andras.
- De spelade en kolossalt massa covers, inte minst i sina radioframträdanden. Deras egna låtar bestod av ganska enkla melodier, det var trallvänliga schlagers, säger Beatlesexperten Staffan Olander, som föreläst i ämnet i många år.

att den klassiskt skolade producenten George Martin fick större inflytande över The Beatles låtskrivande blev soundet allt mer avancerat. Beslutet att sluta turnera efter spelningen i San Francisco 1966 var inte bara en konsekvens av att bandmedlemmarna tröttnat på hysterin och säkerhetsriskerna som deras resor i världen numera innebar, utan även ett nödvändigt ont eftersom de inte kunde framföra sina låtar live som de lät på skiva.
- Musiken hade utvecklats till att innehålla mer än två gitarrer, bas och trummor, det var stråkar och allt möjligt. I dag är det bara att ta med sig en dator med förinspelade ljud, men den backupen fanns inte då, säger Staffan Olander.

kunde John, Paul, George och Ringo experimentera fritt. The Beatles blev det första popband någonsin som fick obegränsat utrymme vid spakarna, i perioder bodde de mer eller mindre i den numera legendariska lokalen på Abbey Road i London.
- Tidigare hade de tagit med sig inrepade låtar och spelat in dem rekordsnabbt, nu satt de i studion och skrev. George hade börjat intressera sig för indisk sitarmusik och John för psykedeliska inslag som drömliknande sång, ljudeffekter och mystiska texter. Alla försökte överträffa varandra.

föregångarna "Rubber soul" och "Revolver" visat prov på Beatlarnas innovativa förmåga blev skivan "Sgt. Pepper's lonely hearts club band" den absoluta milstolpen, som kom att påverka de flesta grupper i samma era. Strax därefter försökte både Stones och The Hollies sig på att göra liknande konceptalbum. Fortfarande räknas "Sgt. Pepper" av många som den mest betydelsefulla popskivan någonsin.
- Den var långt före sin tid, banbrytande både musikaliskt och i sitt upplägg, säger Staffan Olander.
På mindre än tio år lyckades alltså fyra arbetargrabbar, som i grund och botten saknade musikutbildning, utveckla pop- och rockhistorien som ingen annan - i slutet med nästan ett nydanande album per år.
I dagarna återutges samtliga av The Beatles skivor med uppfräschat ljud. Och brottsplatsen för detta storverk är återigen - Abbey Road Studios.

Mer läsning

Annons