Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

I ateljén i Älvkarhed skapas internationell konst

I mars far konstnären Bo Christian Larsson till Sydney i Australien för att som enda svenska konstnär ställa ut på den stora samtidskonstbiennalen, ett av de största konstevenemangen i världen, näst efter Venedig.

Det är ytterst få svenska konstnärer som kan försörja sig på sin konst. När man ser ateljén hemma hos Bo Christian Larsson i Älvkarheds gamla skola, är det lite svårt att tänka sig att han är en internationellt känd konstnär med mängder av meriterande utställningar i olika länder bakom sig. Och faktiskt lever på det han skapar.

LÄS OCKSÅ: Sara-Vide möter hembygdens gränsland

Här finns uppstoppade ormar, inplastade granar, svampar som torkats och täckts med tenn och i en träställning stelnar cement med bland annat ett älghorn.

Låter det konstigt? Det tycker Bo Christian Larsson också. Han visar villigt runt och berättar om epoxiinplastade lavar och en avgjutning av en kråka i plast med ett segel från en fartygsmodell.

– Det är en stor experimentverkstad det här. Jag testar mig fram, och det mesta kommer inte till användning i en utställning.

Men somligt blir det. Bo Christian Larsson arbetar med installationer, performance, skulptur och en del måleri. Temat är ofta symboler och funderingar kring de ritualer vi omger oss med. Allt i en ifrågasättande kontext.

LÄS MER: Regionens konst ska vara normkritisk

På en vägg hänger till exempel en vanlig yxa, som ju många av oss har och använder till att hugga ved.

– Men om man springer omkring i tunnelbanan i Stockholm med en yxa så blir den helt plötsligt ett vapen.

Annars är naturen en väldigt stor inspirationskälla. Ända sedan barndomen i värmländska Kristinehamn har skogen varit en kreativ plats. När han sedan bodde i Tyskland i många år och jobbade konstnärligt med inre landskap och intuitivt tecknande, så blev det många bilder av nordiska landskap med snö, granar och sjöar.

Nu när han är tillbaka i naturen i Älvkarhed, förstår han att det var saknaden efter denna som präglade hans motivval den gången. I dag kan han vara friare i sitt konstnärliga skapande.

LÄS OCKSÅ: "Jag inbillar mig att jag kan förändra världen med knöliga krumelurer"

– Tiden i Tyskland var ändå viktig på många sätt för mig, för jag lärde mig vad och hur jag ska ta in naturen i min konst på ett sätt som jag kanske gjorde när jag var liten och var i skogen hela dagarna.

Ett galleri i Köpenhamn ställer regelbundet ut hans konst liksom gallerier i Tyskland och i Stockholm. Många av konstnärens kunder är samlare i Tyskland, där fungerar konstlivet på ett annat sätt än i Sverige, här finns inte så många privata samlare.

Kring natur, kultur, symboler och makt kretsar också det konceptuella verk Bo Christian Larsson ska ställa ut på biennalen i Sydney som pågår mellan 18 mars och 6 juni 2016.

Platsen för Bo Christian Larssons installation är Camperdown Memorial Rest Park, en gammal nedlagd kyrkogård i centrala Sydney, som nu är ett grönskande besöksmål. Det är den äldsta gravplatsen, från 1848, där de första kolonisatörerna ligger begravda.

LÄS MER: "Den politiskt mest orienterade biennal som jag sett"

Det finns många berättelser om kyrkogården och dem tar Bo Christian fasta på, om spöken och mord. Men också funderingar kring vilka som fick sitt namn på gravstenarna och vilka som inte platsade. På Wikipedia finns en lång beskrivning av gravplatsen och dess historia för den som vill veta mer.