Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hyllning av termosen

För utomstående, som inte bor i Dellenbygden, är Termosmuseet en attraktion. Installationen visar termosen som ett mångsidigt industridesignobjekt, ett teknikobjekt och ett konstobjekt och på så sätt är museet unikt i sitt slag.

Annons

Termosarna är ett exempel på hur man designmässigt leker med material, färg och form, samtidigt som objektet har en stor användning i vardagen.

Vakuumflaskan eller dewarflaskan är också funktionsmässigt intressant. Termosen är ett temperaturbeständigt isoleringskärl som innehåller två glasflaskor med ett vakuum mellan glasen. Försilvringen av flaskan i kombination med vakuumspärren skapar en återspeglande barriär. På så sätt behåller man värmen då ingen värmetransport sker över vakuumet, utan värmen reflekteras i stället tillbaka in i kärlet. Här finns också museets koppling till vetenskapshistoria och James Dewars vetenskapliga gärning. Vidare är det också ett perspektiv på 1800-talets utveckling inom glasteknik.

Från ett symboliskt perspektiv kan man läsa in mycket i installationen. Det är sommar. Vi sitter på klipporna ute i skärgården och tittar ut över havet. Det seglar båtar, fiskmåsar skränar och havsglittret gnistrar mot ögonen. Vi tar fram vår termos och dricker kaffe. Vi tänker också på tältsemester, cykelturer med matkorg, fjällturer, vandringsleder eller badsjön inne i skogen. Termosen uppfanns samtidigt med bilen och är som sådant en form av frihetsobjekt. Man packar bilen och åker till sommarstället eller på bilsemester och i bakluckan finns den packade matkorgen.

Om termosen kan ses som en frihetssymbol med goda associationer, så representerar arresten eller fängelset det motsatta; tematik som frihetsberövande, maktutövande, regelstyrning, instängdhet och inlåsthet. I kontrasten och spänningsfältet mellan frihetstematiken och instängdhetssymboliken kan man se museets centrala filosofiska tanke. Civilisationsmänniskans önskan att rymma från sitt existentiella fängelse.

Termosmuseet vore ingenting utan sin vackra byggnad, sina fina celler och gallerförsedda dörrar. Det är kombinationen av byggnad och termosar som utgör en sammanhängande installation, som blir någonting annat i samma ögonblick som termosarna flyttas till andra lokaler. Av dessa skäl är museet värt att bevaras. Byggnad och termosar utgör ett sammanhängande installationsobjekt som inte kan sönderdelas utan att samtidigt förlora sin konstnärliga funktion, betydelse och mening.

Avslutningsvis vill jag citera en text av just James Dewar, uppfinnaren av termosen. Texten finns representerad inne i Termosmuseet: "Minds are like parachutes. They only function when they are open."

Peter Skaldeman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel