Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hus ger vika för framtida transporter

Nu rivs husen som står för nära järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors.
Totalt är det åtta fastigheter som berörs – i den här upphandlingen.
Fler rivningar är att vänta.

Annons

Med små enkla handgrepp styr Börje Nordin grävmaskinens gripklo. Han öppnar gapet på den och tar ett stadigt tag om det gamla husets vägg. Byggnaden faller ihop på några sekunder.

Rivningarna av husen längs Kilaforsbanan har börjat.

– Husen som rivs är de som står för nära järnvägen och som inte går att bullersäkra, tråkigt nog. Tyvärr kan det bli så när gamla järnvägar rustas. Vissa är positiva, andra är mindre nöjda, säger Lars Landgren, projektledare vid trafikverket.

Järnvägssträckningen är en av landets äldsta. Banan mellan Söderhamn och Marmaverken har anor från 1858. På den tiden fanns inga bullerkrav och husen byggdes utan större restriktioner.

Det här är de första rivningarna efter sträckningen, tidigare har bara en banvaktarstuga flyttats. Totalt är det åtta fastigheter som berörs i den här upphandlingen, men ytterligare tre hus har tillkommit, och fler kan det bli.

– Bullerutredningen pågår fortfarande och det är decibellen i husen som är avgörande för vilka som får stå kvar, vissa fastigheter ligger på gränsen, säger Lars Landgren.

I höst kommer utredningen att vara klar, efter det kan slutgiltigt besked lämnas till övriga fastighetsägare.

Rivningsfirman som vann med ett anbud på 1,5 miljoner kronor har redan slutfört arbetet vid den första fastigheten i Gunnarbo. Vid andra huset i Ina återstår bara uthus, bastu, garage och stall. Bostadshuset ligger sorterat i högar, virke för sig, plåt och isolering för sig.

Rivningarna är miljösäkrade och marken kommer att återställas naturen.

– Det enda som lämnas kvar är fruktträd och buskar. Det kommer att synas att det bott folk här, säger Camilla som jobbar vid entreprenadfirman.

För henne är det ett jobb, och visst är det skönt att jobba utomhus. Men hon lider med de människor som tvingats överge sina hem.

– I går kom en kvinna hit och fotograferade när vi rev huset, jag vet inte vem det var, säger hon.

Det råder en spöklik stämning kring de övergivna husen. Trädgårdarna är redan vildvuxna. Grillplatser och verandor är tömda. I ett modernt rustat kök har allt av värde plundrats. Camilla Johansson tittar in i ett nybyggt badrum och häpnar över den övergivna lyxiga inredningen.

Varje plats har sin historia – men nu skrivs ny.

De åtta byggnaderna med tillhörande hus kommer att rivas under sommaren av tre personer. Förutom där material som är miljöfarligt använts. Dit räknas oljor och eternitplattor med asbest, en auktoriserad saneringsfirma sköter det.

Dumprarna kör i skytteltrafik på den framtida banvallen i Vannsätter. Om två år ska allt vara klart. Arbetet med att riva rälsen mellan Söderhamn och Marmaverken påbörjas nästa år. Och hösten 2017 är det meningen att godståg ska dundra fram genom landskapet, utan att störa.

Läs också:

Borttvingad av järnvägen

Järnvägsbygget går in i en andra omgång

Oro för järnvägsbygge