Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Hur många käftsmällar tål Hudiksvall?"

Det var knappt ljudet från de tidigare presskonferenserna hunnit tystna förrän det var dags igen. Cargotec Hiab varslar hälften av den redan kraftigt reducerade personalstyrkan.

Annons

150 jobb kommer att försvinna då hela produktionen av lastbilskranar, återvinningskranar och skogskranar kommer att upphöra i Hudiksvall.
Hudiksvall har haft ett antal dramatiska år med häftiga minskningar av de anställda hos stora arbetsgivare som Ericsson och Hiab Först och främst är det en kraftig käftsmäll mot de enskilda personer som kastas ut i arbetslöshet. Men också mot hela bygden och kommunen med en redan ansträngd arbetsmarknad.

För det handlar inte enbart om en neddragning med 150 uppsagda. Omfattningen är betydligt större än så om man tar hänsyn till underleverantörer och övriga som på ett eller annat sätt påverkas. Och det i en region som bekant brottas med landets högsta arbetslöshet. Minst 150 duktiga yrkesmänniskor behöver nya jobb och/eller ny utbildning för att komma vidare.

Den finländska industrikoncernen Cargotec har tidigare flyttat delar av produktionen som sköttes av krantillverkaren Hiab i Hudiksvall till Polen. I den vevan skar man ner på antalet anställda rejält. Men nu planeras alltså hela produktionsdelen att läggas ner, och enbart verksamheterna inom utveckling och försäljning att finnas kvar i Hudik.

”Jag vill förtydliga att planen inte beror på missnöje med nuvarande produktionsarbetet, utan planen grundar sig helt i behovet att förbättra vår lönsamhet och sänka vår kostnadsnivå till en konkurrenskraftig nivå”, skriver Tomas Blomberg, fabrikschef i Hudiksvall i ett pressmeddelande.

Nedläggningsplanen bygger alltså på en analys som gjorts på grund av att den hårdnande globala konkurrensen och en ökad kostnadspress för att nå en god lönsamhetsnivå.

Det är allvarligt, och dessvärre bara fortsättningen på en utveckling som varit på gång under den senaste tiden. Och som många fruktar ska fortsätta. Sverige halkar efter i den globala konkurrenskraften. Det visar till exempel World Economic Forums Global Competitiveness Report 2013/14 som analyserat konkurrensförutsättningar mellan 148 länder. Sverige håller fortfarande en mycket hög nivå men har försämrat sin ställning inom flera av våra traditionella styrkeområden. Områden som uppvisat svagheter i flera år har i regel heller inte förbättrats eller i vissa fall fortsatt backar. Utmaningarna gäller bland annat arbetsmarknadens sätt att fungera, delar av utbildningssystemet samt en negativ inverkan av skattesystemet.
För att undvika att ännu fler företag, på grund av hårdnande global konkurrens, flyttar delar eller hela sin verksamhet utomlands krävs det att ta sådana varningar på allvar.

Och efter dagens besked måste återigen kommunledning, fack, regionstyrelse, länsstyrelse och företagsledning snarast träffas för att diskutera hur man kan agera. Kommunalråd Caroline Schmidt (C) meddelar att kommunen är beredda att i samarbete med Hiab hjälpa de anställda på samma sätt som man gjorde med de drabbade på Ericsson under förra året. Alla goda krafter behöver samverka. För varslet av 150 personer på Cargotec Hiab innebär inte bara slutet för krantillverkning i Hudiksvall. Det innebär ytterligare ett dråpslag mot hårt arbetande människor som nu riskerar att få möta en tuff arbetsmarknad.

Eva Cooper
Politisk redaktör (c)