Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur blir det för konsumenterna?

I går kom beslutet som många bönder gått och såväl väntat som hoppats på. Konkurrensverket godkände fusionen mellan Milko och Arla. Det innebär i praktiken att arbetet med att integrera Milko i Arla inleds redan vid månadsskiftet, och at Milkobönderna från och med den 1 november är medlemmar i Arla.

Annons

Ett antal villkor har satts upp för fusionen, bland annat att Grådö mejeri i Hedemora ska säljas till annan mejeriaktör och även att Arla måste sälja ett antal av Milkos varumärken. Villkor som Arla redan har accepterat och som de nu måste se till att verkställa.

För Milkobönderna var det här säkert det bästa som kunde hända. Ett avslag hade inneburit stora svårigheter för Milko och den ekonomiska situationen för medlemsbönderna hade blivit ännu mer ansträngd än vad som redan är fallet.

Fast för konsumenterna är det annorlunda. Arla är redan den dominerande aktören på marknaden. Och nu blir man ännu större, med en marknadsandel på omkring hela 75 procent. Det är mycket svårt att se på vilket sätt som det skulle kunna vara positivt för konsumenten.

Det är ju inte av barmhärtighetsskäl som Milkobönderna släpps in i Arla. Utan självklart av den anledningen att företagsledningen ser goda möjligheter att tjäna pengar på affären. Dels eftersom man kan öka produktionen vid vissa anläggningar, och därmed nyttja en del stordriftsfördelar. Men i ännu större utsträckning eftersom man slipper en större konkurrent.

Ökad konkurrens ger lägre priser. Minskad ger högre. Så fungerar marknadsekonomin. Därför ligger det i farans riktning att så blir fallet även på mejerimarknaden. Även om Arla hävdar motsatsen.

Monopol – även om det i det här fallet inte är frågan om ett fullständigt sådant – är i så gott som alla fall till nackdel för konsumenten. Det gäller såväl statliga som privata.

Mer läsning

Annons