Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hundar och varulvar i nytt galleri

/
  • Lars Vilks föreläser om samtidskonst på Galleri Granen. Foto: Karin Kämsby
  • Lars Vilks på Sundsvallsbesök. I förgrunden skulpturen Kuken ska ha sitt av Max Magnus Norman. Verket som refererar till brottaren Frank Anderssons kända uttalande har väckt rabalder i Sundsvall. Foto: Karin Kämsby
  • Varulvsteckningar, tusch /bläck på papper, Sara-Vide Ericson 2008. Foto: Karin Kämsby
  • Sara-Vide Ericson. I bakgrunden två av hennes målningar i varulvsprojektet. Foto: Karin Kämsby
  • Lars Vilks föreläser om samtidskonst på Galleri Granen. Foto: Karin Kämsby
  • Utan titel (Varulvarna), Olja på duk, Sara-Vide Ericson 2008.

Ett nytt konstgalleri, Granen, invigdes i Sundsvall på pingstafton. Inbjuden gästutställare är Sara-Vide Ericson från Bollnäs som visar målningar och teckningar ur projektet She Wolf. På plats vid invigningen fanns både Sara-Vide Ericson och konstprofessorn Lars Vilks.

Annons

– Har vi samtidskonst i Sundsvall? frågade sig Lars Vilks men lät frågan förbli obesvarad. I stället berättade han om sin videomusikal Dogs som skulle ha visats på rockklubben Pipeline i Sundsvall i höstas, men som stoppades.

– De slutade svara på mina mejl. Musikalen var väldigt oskyldig men bara jag visar mig framkallas minnet av bråket om Muhammed-rondellhundarna. Jag kom in i frågan som en oskuldsfull jungfru men blev mordhotad och inkastad i en bombsäker bil av Säpo. De rådde mig att inte åka hem men jag valde att inte följa rådet.

– Problemen med hat och främlingsfientlighet är i sig inte svåra att lösa men så länge muslimer används som slagträn i den politiska debatten går det inte. Men de är människor som vi.

I musikalen Dogs (titeln anspelar på Cats) har han bland annat klippt in Jan Guillou, Al-Qaida med flera och låter dem sjunga sina åsikter.

Lars Vilks höll en timmes föreläsning om samtidskonstens yttringar.

– Vad är konst, löd den retoriska inledningen och svaret blev att konst är det som konstvärlden kallar för konst. Bra konst är det som konstvärlden kallar för bra konst. Och det som slår i konstvärlden är sex, våld och skadade djur.

Sedan följde en exposé över den internationella samtidskonsten, där alla medel är tillåtna för att skildra och kritisera det sociala livet och vars relationella estetik även vill blanda in åskådaren i verket. Måleriet, denna otidsenliga syssla, ifrågasattes, med en blinkning till alla de närvarande utövarna av denna konstart.

– Ingen skulle måla Obama i ett nyhetsprogram på TV. Det går inte att göra ett nytt måleri, det tog slut med Jackson Pollock. Allt bygger på referenser och den som målar i dag måste orientera sig.

Lars Vilks gav också exempel på vilka referenser han ansåg fanns bakom Sara-Vide Ericson, vars verk She Wolf upptar ett eget rum i utställningslokalen. Det består av teckningar och en serie stora målningar av henne själv med olika killar och en där hon är en ensam varulv omgiven av skugglika varulvsfigurer. Allt andas sex och kåthet och är resultatet av ett projekt där konstnären målade de förhållanden hon hade med olika killar under ett år. Samtidigt hade hon ett maniskt behov av att teckna varulvar och upptäckte så småningom att de två projekten hörde ihop. Hennes efterforskningar visade att det döljer sig en kvinna, en Lupa (varginna, slang i latinska språk för hora, slampa) i varulvsmyten och i hennes bilder träder denna kvinnliga varulv fram.

För mig handlar She Wolf om tillblivelsen av ett kvinnligt subjekt. Sara-Vide Ericson går in i den unga nutidskvinnans sexuella utsatthet och sårbarhet men går ut ur den som någon som gör egna val. Det är modigt, starkt och inspirerande.

I galleriet visas också verk av ett 30-tal Sundsvallskonstnärer. Efter många års kamp har dessa unga och/eller av konstvärlden ej konsekrerade (invigda) konstnärer, i samarbete med Medborgarskolan lyckats skapa Galleri Granen. Det ska också fungera som kurslokal och verkstad.

 

Mer läsning

Annons