Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hudiksvallsbo får rätt mot möbelföretag – vinner tvist om soffa

Vid första tvätten av soffans överdrag gick alla dragkedjor sönder. Kvinnan klagade då hos företaget som hävdade att hon tvättat dem på fel sätt.
Nu får hon rätt av Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Kvinnan från Hudiksvall köpte soffan för 8 995 kronor i mars 2012. När hon klagade hos möbelföretaget i slutet av 2014 hävdade säljaren att överdragen måste kemtvättas – trots att instruktioner för tvätt saknas. Eftersom kvinnan tvättat överdragen i maskin avslog säljaren kraven om att felen skulle åtgärdas.

Läs mer: Försenat fönsterbyte – företag anmäls

Hon vände sig då till ARN och begärde att företaget ska leverera nya överdrag till soffan eller i andra hand få köpet hävt.

Nu ger ARN kvinnan rätt. Nämnden skriver i beslutet att företaget är ansvarigt för skadorna eftersom tvättråd saknades och kvinnan tvättat dem på vanligt sätt.

Läs mer: Den nya bilen var trasig – men bilfirman vill inte häva köpet

ARN rekommenderar att företaget betalar 5 500 kronor till kvinnan mot att hon skickar tillbaka soffan. Nämnden har då dragit av en del av summan efter den nytta som Hudiksvallskvinnan har haft av möbeln.

Läs mer: Får inte ersättning för felaktig dieselvärmare – anmäler säljaren