Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dellenbanan på nytt spår

/
  • Sigurd Melin, ordförande och Lars Gustavsson, styrelsemedlem i Dellenbanans vänner, vill att politiker och kommuninvånare ska bedöma rapporten både efter dess kostnader och dess möjligheter.

I en ny studie föreslås ett djärvt förslag för Dellenbanan: Bygg snabbspår längs banan och kapa restiden mellan Ljusdal och Hudiksvall med 25 minuter.

Annons

Dellenbanans vänner har frågat flera ingenjörsbyråer om de kan hjälpa till med att utreda förutsättningarna för att trafikera banan på nytt. Två företag, Ramböll och Intersignal, har arbetat utan kostnad och lämnat rapporter om banan.

Ramböll Sverige, som har 1 500 anställda, presenterade nyligen en 40-sidig studie för politiker och tjänstemän i Hudiksvalls och Ljusdals kommuner.

Järnvägsingenjör Per Corshammar har gjort studien för Rambölls räkning. Det finns flera järnvägsprojekt i landet som är i rörelse: En snabbtågsförbindelse mellan Oslo och Köpenhamn, Simrishamnsbanan som ska knyta samman östra Skåne med den dynamiska Malmöregionen och snabbjärnvägen mellan Kalmar och Västervik.

– Norra Sverige har inte riktigt följt med utvecklingen när det gäller järnvägen. I dag kan man bygga modernare spår som gör att man kan köra lite fortare utan att kostnaden blir särskilt mycket högre, säger Per Corshammar.

Ramböll förslår två olika alternativ. Det första gäller spårväg anpassad för vanliga tåg och det andra gäller snabbtåg. Att få igång trafiken skulle kosta 2,7 miljarder kronor, och då ingår en upprustad och ombyggd bana och nya stationer i Hybo, Delsbo, Fredriksfors, Näsviken och Sörforsa. Dellenbanan är ekonomiskt lönsam efter 25 år, enligt beräkningarna.

– Oavsett om man kör med bilar eller buss är drivmedelskostnaden hög och den kommer att stiga. Ju längre man väntar med att bygga ut järnvägen, ju fler hinner flytta från bygden på grund av bensinkostnaderna, säger Per Corshammar.

I dag tar det en timme att åka med buss 53 från Ljusdal till Hudiksvall. 42 minuter skulle sträckan ta med ett tåg med en maxfart på 120 kilometer i timmen. Med snabbtåg, med maxfart på 160 kilometer i timmen skulle resan ta 35 minuter. Resandet på den nya banan skulle kunna börja år 2018 om byggandet börjar 2016.

Ramböll tror att EU skulle kunna bidra med tio procent av kostnaden.

– Jag tycker att Ljusdal och Hudiksvall kunde ta ett långsiktigt investeringslån från staten på 30 år, men att man skulle behöva göra djupare studier över hur finansieringen skulle kunna se ut, säger Per Corshammar.

Jonas Holm, kommunalråd i Hudiksvall, säger varken ja eller nej till projektet. I augusti ska tjänstemän och politiker ta en ordentlig titt på förslaget. Därefter ska Hudiksvall och Ljusdal diskutera sig fram till en gemensam linje. I oktober-november ska det vara klart.

– Kommunen har inte muskler att investera hundratals miljoner, men det är en spännande och välgjord rapport, säger Jonas Holm.

Sigurd Melin, ordförande för Dellenbanans vänner, säger att han drar tre slutsatser från studien, att en nysatsning på Dellenbanan inte står i konflikt med arbetet för dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall, att järnvägen är viktig för att öka bygdens attraktionskraft och att Dellenbanan har lönsamhetspotential.

Annons