Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hudiksvall rivs och byggs upp från grunden

Med ett stort fokus på cykling och grönområden planeras framtidens Hudiksvall.

Annons

– Det ska finnas odlingsområden nära stan, så att Hudikborna kan vara självförsörjande på grönsaker, säger Matilda Andersson, Hudiksvall.

Tillsammans med Oskar Sjölander och John Rimtorp på Tekniska programmets inriktning miljö håller hon på att riva Hudiksvall och bygga upp det på nytt för en befolkning på 50 000 invånare.

Tätorten skulle alltså bli betydligt större än dagens knappa 15 000 invånare. Det bor 50 000 invånare i Sundsvalls tätort men på en betydligt större yta än Hudiksvall, både i verkligheten och på den planering som de unga stadsplanerarna har gjort.

I elevernas modell av Hudiksvall sträcker sig tätorten från Malnbaden runt hamnen och förbi golfbanan till Fäskär.

De placerar bostäder närmast vattnet och industrier flyttas ut mot E 4. Handeln ligger i närheten av Kattvikskajen.

– Handeln ska samlas för att minska bilåkandet. Vi har fokus på cykling och att det är enkelt att ta sig fram på cykel, berättar Oskar Sjölander.

De tänker sig att det ska finnas ett bibliotek av cyklar. Du lånar en cykel när du behöver den och lämnar sedan tillbaka den.

Motion som ett sätt att förbättra invånarnas hälsa är alltså en viktig funktion i elevernas stadsplanering. Det ska finnas gott om motionsanläggningar för truppgymnastik, innebandy och hockey på flera platser i deras version av Hudiksvall.

Människor mår också bättre om det är lummigt och grönt. Det ska finnas grönytor vid varje flerbostadshus. De bygger staden på ett system av rutor, det är rationellt men nackdelen är vinden. Därför ska det också finnas träd längs gatorna för att bryta blåsten.

Elevernas Hudiksvallsbor bor fjärrvärmeuppvärmt i villor, radhus och flerbostadshus för att kunna välja boende utifrån vilket skede i livet de befinner sig i. Men oavsett boende ska skolorna placeras så att alla kan cykla till skolan. Livsmedelsbutiker ska ligga nära skolorna, så att föräldrar kan samordna handling och hämtning av sina barn.

– Vi tror att folk är på väg att flytta in till städerna. Byarna kommer att finnas kvar, men det kommer inte att bo lika många människor där, säger Oskar Sjölander.

För att få perspektiv på sin stad har de tittat på städer som Montreal och Vancouver, men också på vad som fungerar i dagens Hudiksvall. Gångstigen runt Lillfjärden är ett exempel.

– Det är jättemycket att tänka på när du bygger en stad och vi vet ju inte riktigt vad folk vill ha, säger Matilda Andersson.

Använd gärna kommentarsfälten om du har synpunkter på vad Hudiksvall behöver eller klarar sig utan.