Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudikbolag kammade hem 100 000

Att lansera ett hjälpmedel mot sväljproblem och snarkning var en vinnande idé inför en kritisk jury i Åre.

Annons

Det handlade om att sälja in, pitcha, den bästa idén inför en kunnig investerarpanel i en tävling som arrangerades av Almi Invest vid Åre kapitalmarknadsdagar.

Tävlingen avgjordes på torsdagskvällen och totalt fanns 60 bolag med från början, varav 20 fick sälja in sina idéer inför juryn innan det blev semifinal. I finalen återstod tre bolag och till slut vann alltså Myoroface från Hudiksvall.

De fick i slutomgången 58 procent av rösterna och blev därmed en solklar segrare.

– Det är först nu det har sjunkit in riktigt. Det känns otroligt roligt, sa vd Ylvali Gerling på morgonen dagen efter tävlingen.

Hon hade då, som en del i priset, fått öppna Nasdaq-börsen i New York via satellit-länk, tillsammans med sin syster Linn Hägg, som är försäljnings- och marknadschef.

– Medialt är det här ett genombrott för oss. Det här skapar mycket uppmärksamhet, berättar Ylvali Gerling.

Att deras produkt Iqoro kan hjälpa miljontals människor med sväljproblem och snarkning innebär en enorm potential, eftersom det är ett folkhälsoproblem över hela värden.

Bakom produkten ligger decennier av forskning från deras mamma, Mary Hägg, som initierade tal- och sväljcenter vid Hudiksvalls sjukhus. Hon har också föreläst om tal- och sväljsvårigheter vid internationella läkarkonferenser, senast i Sydkorea. Där fick hon WHO:s, Världshälsoorganisationens, uppmärksamhet för produkten.

Iqoro har sålts i 8 månader under förra året och genererade då 1,5 miljoner i intäkter.

Ylvali Gerling berättar att de fått mycket hjälp i starten av Movexum och Vinnova, som driver så kallade företagsinkubatorer. Men prispengarna kommer ändå läggas till grundläggande förkovran.

– Vi ska satsa på utbildning, personlig utveckling och utveckla oss som arbetsgivare, bland annat, säger Ylvali Gerling.

Framöver kommer de att arbeta mycket med att få fler referenser för produkten, både av professionen och från privatpersoner.

– Vi vet redan att den fungerar, förklarar Ylvali Gerling.

Här kan du se en film från prisutdelningen.

Annons