Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Högt tempo och stora startfält i Tierp

I helgen avgjordes Racestar Summer Nationals på Tierp Arena. Mastiga 248 bilar och motorcyklar var anmälda till tävlingen som var den tredje deltävlingen i Pistonhead Open för bil och mc, och deltävling i både Pro comp-cupen och Vintage-cupen.

Med 248 startande innebar det tidig start och ett högt tempo för att bereda alla deltagare så många kvalrundor som möjligt. Under lördagens kval var vädret lite lynnigt, och vid ett par tillfällen fick man göra uppehåll när regnskurar drog in över banan. Men det varma vädret gjorde att banan torkade snabbt, så regnuppehållen blev inte så långvariga.

Flera passade även på att testa sina bilar inför fortsatta EM-deltävlingar. Nästa deltävling i EM-serien körs på Tierp Arena sista helgen i augusti.

Till exempel kunde man se Fredde Fagerström med sin Pro mod i kvaltopp i Test and tune-klassen. Där återfanns också till exempel regerande Europamästaren i Pro stock, Thomas Lindström, nykomlingen i samma klass, Robin Norén, Top metanol funny car-föraren Mikael Larsson från Sandviken, medan Magnus Petersson hade överlåtit chafförssysslan i sin Pro stock till sonen Martin. Martin tog väl tillvara på tillfället och körde fina 6,86 i kvalet.

Top doorslammer lockade 15 startande, med tidigare Europamästaren i Pro mod, Mattias Wulcan från Linköping, på första kvalplats med tiden, 3,74.

Wulcan gick sedan säkert genom stegen och bättrade sina tider för varje runda för att i finalen besegra Andreas Arthursson med imponerande 3,66 mot Arthurssons 4,11.

Benny Strand från Iggesund, gjorde sitt första framträdande för säsongen i klassen och kvalade på en diskret elfte kvalplats.

– En bult som håller fast avgasvipporna gick av direkt i starten, så med tanke på det var tiden 4,44 inte så dum. Som tur var fick vi upp bulten, och nu hoppas vi bara att vi hinner få ihop bilen till nästa runda.

Tyvärr hann teamet inte, skadorna var mer omfattande, och Benny var tvungen att avstå från elimineringarna.

Stock/Super stock lockade som vanligt många startande, 22 stycken, och bäst kvalad av gävleborgarna var Per Fagerström från Näsviken med en fjärde kvalplats, 0,980 under index.

Fagerström var också den som gick längst i stegen av hälsingarna tillsammans med Lars "Bersen" Björklund, Söderala, som bägge gick vidare två rundor innan det var färdigkört. Fagerström blev frånåkt av engelsmannen Daniel Williams, som senare vann klassen, medan "Bersen" rödlyktade i mötet med finske Iiro Mikkola.

I Super pro x-treme hade Anders Edh från Hudiksvall problem. I en av lördagens kvalrundor fick han en lustgaspuff som gjorde att en vippa gick av. Men de största problemen hade Edh med fästet.

– Jag drabbades av däcksvibrationer varenda repa. Den enda repan där jag inte fick däcksskak var i första elimineringsrundan, men då hade vi ställt för mycket åt andra hållet så då spann det ända fram till 60-fot men jag körde min bästa tid för helgen, 6,81, säger Edh, som sedan åkte ut i andra rundan.

– Då skakade det så mycket däck att jag fick släppa av, så vi är inte riktigt nöjda med helgen, men bilen är i varje fall hel.