Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hela byn kan samåka

Ska Rengsjö bli den första byn i Gävleborg som startar mobil samåkning?

Annons

På måndagskvällen bjöd Rengsjö Framtid in till ett möte för att prata om mobil samåkning. Man åker alltså inte med mobiltelefoner utan man bokar sina resor med dem.

Ett system som finns i drygt tio småorter i Sverige och som först uppstod i lilla småländska byn Tolg.

Maja Söderberg, initiativtagare i Tolg, fanns på plats i Rengsjö. Byföreningen noterade att det tyvärr bara fanns fem bybor på plats.

– Var inte ledsna, många är nog intresserade men det tar tid, det tar tid att tänka om, att man inte alltid måste ha sin egen bil varje gång man ska åka nånstans, tröstade Maja Söderberg.

Hennes by tog fram idén och utvecklade ett dataprogram där den som vill köra bil berättar det och där den som vill samåka söker efter passande resor.

Ingen betalar något förrän kvartalsvis. I Tolg kostar det ungefär sju kronor per mil att samåka.

– Det blev fler fördelar än de miljömässiga. Det blev sociala fördelar, folk träffar varandra på ett bra sätt i byn, sa Maja Söderberg.

Inga okända ska skjutsa folk. Barn kan också få skjuts, med föräldrars tillstånd.

Administrationen sköts centralt och kostar i Tolg cirka 20 000 kronor per år. Tolg är minde än Rengsjö.

– På flera orter betalar kommuner eller länsstyrelsen administrationen, som kan vara en betydande kostnad för en byförening men inte för det offentliga.

– Man kan motivera kommunen med att en daglig busslinje kan kosta 700 000 kronor per år och så åker två personer. Det är alltså väldigt effektivt med den här typen av samåkning.

I lilla byn Tolg, med 700 invånare, har samåkningen funnits i tre år.

– Det har samåkts 4 480 mil och 8,5 ton koldioxid har sparats, sa Maja Söderberg stolt.

Hon tycker att samåkning inte är en konkurrent till taxi eller buss, snarare ett komplement.

Hon har i dagarna besökt landsbygdsriksdagen i Sandviken och berättat om projektet - som 2011 fick belöningen "Årets landsbygdsinnovation".

Bybon Lasse Stensson säger sig vilja göra en arbetsinsats för att få i gång projektet.

– Vi får se framåt hösten, då kanske fler är med, vi behöver vara några som vill samåka och som vill köra bil för att det ska funka, sa Göran Bernstål.