
Haverikommissionen utreder kraschen

Statens Haverikommission kommer att utreda flygplanskraschen, där den 42-årige Bollnäspiloten förolyckades.
Det var vid 17-tiden i fredags som flygledningen vid Skavsta flygplats tappade kontakten med den Cessna 172, från Arbrå flygklubb, som Bollnäspiloten flög. Solen hade gått ner och det var mörkt.
– Vad jag vet var han en frekvent, noggrann flygare med lång erfarenhet, säger flygklubbens ordförande Lars Mårtensson.
Enligt Transportstyrelsen finns dock inga uppgifter om att den avlidne Bollnäspiloten hade mörkerbehörighet i sitt flygcertifikat.
Daniel Wastensson, flyginspektör som arbetar på Transportstyrelsens luftfartsenhet, understryker att det ställs höga krav på piloter vid mörkerflygning.
- Är man inte tränad för mörkerflygning och hamnar i en besvärlig situation kan det bli svårt. Då behöver det inte föreligga något tekniskt fel för att det ska bli ett haveri, säger han.
Under fredagkvällen och natten till lördag pågick ett intensivt sökande efter piloten och planet. På lördagsmorgonen, strax före halv nio, hittades det kraschadeplanet och den avlidne piloten på västra stranden av sjön Likstammen, söder om Gnesta.
Statens Haverikommission räknar med att vara klara med sin utredning nästa sommar.
-
Detta har hänt:
Vid femtiden på fredag den 16 november tappade flygledningen vid Skavsta flygplats kontakten med piloten från Bollnäs som flög ett Cessna 172. Under kvällen och natten pågick ett intensivt sökande efter piloten och planet. På lördagsmorgonen, strax före halv nio, hittades det kraschade planet och den avlidne piloten på västra stranden av sjön Likstammen, söder om Gnesta.