Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Hårdrock är en modern sorts folkmusik"

/
  • Jon Jeffersson Klingberg signerar det exemplar av Blod eld död som lottas ut bland er läsare.
  • Ika Johannesson växte upp i Göteborg där flera av banden bildades – av hennes kompisar.
  • Ett av bandet som pressat gränserna för vad som går att göra på och utanför scenen är Shining med Niklas

Boken Blod eld död – en svensk metalhistoria, bjuder på tvära kast. Den både går på djupet både i hårdrockens bakgrund och undersöker dagens mer extrema yttringar.

Annons

Sverige har alltid varit en hårdrocksnation, men under 90-talets början blev Sverige plötsligt ett föregångarland. Här föddes nu musiken som andra också ville spela: death metal, dödsmetall, ett slags blandning mellan hårdrock och punk.

Många svenska band, bland andra Entombed, Dismember, Tiamat och At The Gates, hade kontrakt med utländska skivbolag. Flera av dem nämns fortfarande som förebilder för dödsmetallband runtom i världen.

– Death metal dök upp i rätt tid, den svenska hårdrocken var i en fas där det behövdes något nytt, säger Ika Johannesson, som tillsammans med Jon Jefferson Klingberg ligger bakom Blod eld död.

Och till skillnad från många andra genrer som föds i storstäderna och sedan sprider sig, fanns dödsmetallen utspridd över landet från början.

Vad är det då med hårdrocken som gjort den så folklig? Jon Jefferson Klingberg pekar på poptidningen Okej som en av hårdrockens framgångsfaktorer i landet – där fanns tidigt bilder av Kiss och Iron Maiden. Men han lyfter också fram en annan teori:

– Man kan se hårdrocken som en modern sorts folkmusik.

Hur då?

– Riffandet är det centrala. Alla kan hänga på sig en gitarr och riffa. Bara man har lärt sig traditionen kan man sätta sin egen prägel på musiken, det är väl så folkmusiken fungerar också.

Som han påpekar spelas hårdrocken i dag också på många platser där man tidigare spelade folkmusik – något som stämmer bra i Bollnäs där Långnäsparken, som stått värd för otaliga folkmusikkvällar, numera hyser metalspelningar.

– Och folkmusiken har också vissa sammankopplingar med djävulen. "Skit i morgondagen, nu dricker vi sprit", en väg ut ur samhällets förtryck och kontroll.

Från början var det en historisk skildring Johannesson och Jeffersson Klingberg ville göra. Men så bevittnade författarna något som förändrade allt: black metal-bandet Watains spelning i Linköping 2006. Bandet hade byggt blodkanoner som sprutade ruttet grisblod över publiken. Många kräktes av stanken.

– Där dog tanken på en historisk bok. Vi insåg att vi också måste titta på vad som har pressat gränserna framåt, ideologiskt eller musikaliskt, berättar Johannesson.

Resultatet blev några rätt mörka kapitel med en hel del obehagliga berättelser och människoöden. Författarna har gjort en intervju med Dissection-sångaren Jon Nödtveidt, ute ur fängelset efter ett långt straff för medhjälp till mord, kort innan han begår självmord. Och i det kanske starkaste kapitlet skildras bandet Shining som tänjer på gränserna både musikaliskt och på andra vis. Tillsammans med en av deras skivor delades rakblad ut, och en uppmaning till skivköparna om att själva ta sina liv.

– Det var det kapitel jag hade svårast att skriva, konstaterar Jeffersson Klingberg.

Fotnot: Vill du höra mera om Blod eld död? I mellandagarna är författarna programledare i Musikguiden i P3, där de berättar om boken och spelar musiken som boken handlar om.

Mer läsning

Annons