Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdaste valet på mycket länge

/

Konstateras kan att vi inte riktigt gillar de negativa kampanjknepen som väljare. Eller, amerikanska studier visar egentligen två saker, att vi säger att vi inte gillar de negativa kampanjknepen. Men att vi däremot påverkas av dem även om vi säger oss ogilla dem. Det är därför man i USA hängivit sig åt dem, för att de är effektiva. Alldeles oavsett hur motbjudande de är och hur mycket politikerförakt de bidrar till att sprida.

Annons

Exemplen från amerikanska valkampanjer är många och klassiska. Ett av de mest kända exemplen är Lyndon B Johnsons TV-reklam ”The Daisy ad”, under valkampanjen 1964, som utmålade motståndaren Barry M Goldwater som en enkelbiljett till kärnvapenkrig. ”The Daisy ad” har i efterhand klassats som en avgörande faktor till Johnsons valframgångar.

Smutskastning är bevisat effektivt. Av det enkla skälet att ett negativt budskap lättare dröjer sig kvar än ett positivt, även när det handlar om rena lögner. Negativa budskap och erfarenheter har visat sig forma våra åsikter och vår uppfattning om vår omvärld i långt högre utsträckning än vad vi vill erkänna ens för oss själva. Vilket är kunskap som i politiska sammanhang används till att vinna väljarstöd.

Under det senaste decenniets valkampanjer i USA har dock de negativa kampanjmetoderna delvis förfinats. För även om metoderna visat sig vara effektiva riskerar de även slå tillbaka på avsändaren. I värsta fall kan det till och med skapa sympatier för motståndaren om attackerna leder till att denne uppfattas som ett offer. I Davids kamp mot Goliat brukar våra sympatier som bekant ligga hos David.

I Sverige har vi varit förskonade från de värsta formerna av negativa kampanjmetoder. Vilket handlar om både tradition och en kulturell kontext där utrymmet för att framgångsrikt hänge sig åt osakliga påhopp och rena lögner är något mindre än vad det är i kampanjkommunikationens föregångsland USA.

Inför valet 2010 spekuleras det dock nu om vi även här kommer se mer av de negativa kampanjknepen. Vissa tendenser till detta syns redan, vilket antyder att höstens valrörelse kan komma att bli den hårdaste på mycket länge.

Klart är att valet 2010 kommer bli till en envig mellan de två blocken. Med största sannolikhet kommer valresultatet bli mycket jämt. I en sådan situation är det lätt att partierna frestas att hänge sig åt att måtta skrevsparkar istället för att koncentrera sig på att vinna väljare med hjälp av den egna politiken. Det är dock att degradera politiken och dess innehåll.

Men framför allt utgör det ett svek mot väljare som förtjänar mer information under en valrörelse än att motståndaren är satan själv.

Jenny Wennberg

Mer läsning

Annons