Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här föreslås en bussgata

En bussgata mellan bostadsområdena Brånan och Björktjära föreslås i en ny utredning.

Annons

Det är konsultföretaget Sweco, som har utrett förutsättningar och kostnader för en ny bussgata mellan bostadsområdena Brånan/Hamre och Björktjära – mellan korsningarna Målargatan/Hamrevägen och Bollevägen/Skogsvägen.

Tanken är att skapa en ny busslinje i Bollnäs tätort, som bidrar till ökat resande med kollektivtrafik.

– Utredningen ingår i ett arbete, där vi och X-trafik ser över busslinjerna – för att utveckla kollektivtrafiken lokalt och regionalt, säger planeraren Tony Stark vid kommunens samhällsbyggnadskontor.

I dag finns en gång- och cykelväg, som förbinder de båda områdena.

Konsultföretaget konstaterar att sträckan mellan Brånan och Björktjära ligger väl till för en framtida busslinje. Och rekommendationen är att en separat bussgata byggs väster om gång- och cykelvägen – längre bort från Björktjäratjärn, där markförhållandena är bättre.

I uppdraget ingick också att titta på möjligheterna att öppna den nya vägförbindelsen också för annan trafik än bussar. Men det är inget som utredarna rekommenderar – eftersom det skulle ge negativa effekter på framkomlighet, trafiksäkerhet och buller.

Samtidigt påpekas det att en bussgata innebär risk för "smit-trafik" och polisiära bekymmer, om "allmän trafik" använder den i alla fall.

Byggkostnaden i det föreslagna alternativet beräknas till 2,1 miljoner kronor. Och då behålls den nuvarande gång- och cykelvägen som den är – i stället för att samordnas med bussgatan.

– Konsultutredningen är ett bra beslutsunderlag som nu ska stämmas av, innan vi går vidare till politiken – i första hand kommunstyrelsens arbetsutskott – säger Tony Stark:

– Sedan får vi se vad politikerna säger. Om de köper idén, så går vi vidare i planeringsprocessen.

När kan bussgatan bli verklighet?

– Det kan bli redan inom några år, eftersom man kan få statliga pengar till kollektivtrafikanläggningar.

FOTNOT: För allmän trafik föreslår Sweco att en förbindelse 800 meter längre västerut – som binder ihop Björktjäraområdet med Brånan och Sjukhuslänken – utreds.