Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handla mer och dyrare

"Få kunden att ta på varan, då ökar försäljningen med 50 procent.

Se till att de köper de dyraste produkterna."
Genom Cityföreningens försorg ska nu butiksägarna få oss att handla mer.

Annons

Det är tisdag och på CFL har flertalet av stans handlare samlats för att lära sig hur kunderna tänker för att få dem att handla ännu mer.

Bakom initiativet står Söderhamns cityförening. Tony Zackrisson är vice ordförande i föreningen:

– Som butiksägare handlar det ju hela tiden om att nå fler kunder och när det fanns pengar i Köpmannaföreningen som var öronmärkta för utbildning samtidigt som vi fick pengar från Sparbanksstiftelsen var det bara att slå till, säger han.

Resultatet blev en tredagarsutbildning med totalt 84 deltagare. Syftet är som sagt att stärka handeln.

Det kan man göra på många sätt visar det sig.

Bemötandet är till exempel viktigt. Som butiksanställd måste man klara av att ge varma och generösa "hej" under dagens alla tempoväxlingar.

Man ska även vara bra på öppningsfraser, eller som det står i kursprogrammet: du ska på ett roligt, underfundigt sätt och med glimten i ögat kunna börja prata med kunderna om det som faller sig mest naturligt i situationen.

Men den här dagen är det detaljhandelskonsulten Anders Blom som ska lära ut hur man kan påverka kunden att handla med hjälp av varuplacering, exponering, skyltar och kampanjer. För tro inte att det är en slump varför varan står där den står.

– Det handlar om att göra små saker ständigt och jämt för att få kunderna att komma in. Målet är ju att få fler handlande kunder i butiken och att de sedan köper fler saker. I slutändan ska ni få dem att köpa de lönsammaste produkterna, säger Anders Blom.

Enligt honom handlar det inte alls om att lura folk, kunder som köper dyra prylar är helt enkelt gladare och nöjdare är andra.

– De har ju köpt det bästa. Och ju mer ni säljer till kunderna desto fler kommer tillbaka.

Anders Blom ger också flera tips om hur fasader och skyltfönster ska vara utformade för att få folk att kliva in.

– Två sekunder är vad ett skyltfönster har på sig för att väcka uppmärksamhet. Då handlar det alltså om att göra saker och ting rätt. Det får absolut inte vara för många saker i fönstret och sätt för guds skull inte upp några cirkusaffischer som stör synfältet. Kom också ihåg att prislapparna ska synas tydligt...

Utbildningen som är byggd på fyra moduler fortsätter nu med en ledar- och utvecklingsdel för ägare och chefer.