Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälsinglands mattradition självklar i mejerikylen

/

Sällan blir väl en Hälsingebo så patriotisk som när ostkakan kommer på tal. För självklart ska det vara Hälsingesorten och inte den småländska.

Annons

Och om en Bollnäsbo råkar äta falukorv tillsammans med utsocknes är chansen stor att Tillmans variant saluförs i lyriska ordalag. På ett sätt som saknar motstycke kan mat väcka och skapa lokal samhörighet.

När Milko nu sugs upp i mejerijätten Arla förlorar Mellansverige ett mejeriföretag kopplat till regionen, och svensk mejerimarknad begränsas till ännu färre självständiga aktörer. Företaget har kantats av problem senaste tiden, ändå är det beklagligt ur flera perspektiv.

Ekonomiskt är en marknad med en bred flora av aktörer att föredra framför den som domineras av en jätte. Visst finns exempelvis Norrmejerier och Skånemejerier kvar, men för att på allvar rucka Arlas ställning på marknaden är de inte tillräckligt stora. I butikerna får konsumenterna en producent mindre att välja på, och utan det lokala ägandeskapet riskerar maten att bli än mer anonym. Också regionen påverkas av köpet: Milkoland blir både ett lokalägt företag och en regional symbolbärare mindre.

Nu är Arlas köp av Milko inte färdigt ännu. Först ska konkurrensverket och Milkos ägare - omkring 650 lantbrukare - säga sitt. Hur mjölkbönderna sedan väljer att fortsätta återstår att se. Några har redan nu gått över till Norrmejerier, andra kommer säkert trivas hos Arla.

För den modige och företagsamme lantbrukaren finns dock en tredje väg att gå, väl värd att ta i beaktning.

Ekologisk och närodlad mat blir allt mer etablerat i de svenska hushållen. Enligt en rapport från branchorganisationen Svensk Mjölk ökade försäljningen av ekologisk mjölk år 2010 med 12 procent i förhållande till året innan. En utveckling som påverkat marknaden.

Det verkar finnas ett växande utrymme för hyperlokala och ekologiska varumärken. Arla saluför exempelvis den lokalt klingande Gotlandsmjölken och Mjölk från Skåne. Gefle Mejeri har sin Upplandsmjölk och Skånemejerier är huvudägare i de lokala initiativen Östgöta Mjölk och Hjordnära ekologiska mejeri.

Mjölken går ofta att spåra till den producerande gården och de ekologiska ambitionerna är sannolikt genuina. Dock går det inte att komma ifrån att bakom de namn och ansikten som marknadsförs på paketen, står ändå branschens stora spelare. Något som undergräver trovärdigheten.

Men det finns undantag. I Uppland finns företaget Sju Gårdar och i Halland finns mjölk från Wapnö Gods. Båda uppstickare som står på egna ben utan de stora spelarna som ägare.

Sannolikt är det ett tufft jobb att få verksamheten att gå ihop. Man måste inte bara ha ett sinne för mjölkproduktion, utan också för markandsförning, logistik och tillgång till ett bra mejeri.

Ändå vore det värt ett försök i Hälsingland - potentialen och öppningen på marknaden finns där.

För framgång i en sådan satsning då krävs dock något mer än bönder av det rätta virket – det kräver ett samhälle runtomkring som ser nyttan med ett lokalägt mejeriföretag: Konsumenter som betalar den extra kronan och handlare som är flexibla och tillmötesgående.

Men det skulle det vara värt – Hälsinglands starka mattradition borde ha en självklar plats även i mejerikylen.

Cecilia Wemming

Mer läsning

Annons